Klesmerket som går i strupen på egen industri
Tekstilbransjen står for over åtte prosent av de globale CO2-utslippene. Derfor ber gründerne i klesmerket Northern Playground kundene sine om å kjøpe minst mulig klær.
Bring kårer Norges smarteste grønne løsning 2022
- Som del av Brings satsing på grønnere løsninger er målet med denne konkurransen å løfte frem aktører og bedrifter som bidrar til bedre løsninger for klimaet i hele verdikjeden
- Finalistene blir presentert på dn.no og i Brings egne kanaler gjennom høsten, før juryen kårer en vinner mot slutten av året. Les mer om konkurransen og juryen nederst på siden
- Vinneren får 150.000 kroner øremerket til klimatiltak i sin bedrift eller videreutvikling av den aktuelle løsningen
- Bring er en del av konsernet Posten Norge og tilbyr logistikkløsninger for bedriftskunder i det nordiske markedet og til privatkunder utenfor Norge. Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innen post og logistikk, og møter markedet med de to merkevarene Posten og Bring
- Konsernet har som ett av sine hovedmål å være best på bærekraftig verdiskapning. Konsernet har redusert sine utslipp med 51 prosent sammenlignet med 2012, og har som første i sin bransje i Norge fått godkjent Science Based Targets mål. Målene er å redusere egne absolutte utslipp med 42 prosent og redusere utslippsintensitet i leverandørkjeden med 32 prosent innen 2030. PwC klimaindeks viser at Posten-konsernet er en av to norske virksomheter som har kuttet utslipp i tråd med Parisavtalen to pr på rad
Tekstilindustriens bakside
- Tekstilbransjen står for åtte prosent av klimagassutslippene. Det er mer enn fly og skipsfart til sammen
- Vi kjøper dobbelt så mye klær som på 1990-tallet
- Hver nordmann kjøper nå i snitt et plagg i uken
- Hvert femte plagg vi kjøper blir sjelden eller aldri brukt
- Hver og en av oss kaster 23 kilo klær hvert år
- Klesindustrien har et høyt forbruk av vann og kjemikalier, forurenser jordsmonn og vannkilder og påvirker biologisk mangfold
- 20-35 prosent av mikroplasten i havet kommer fra plastbaserte plagg
Kilder: framtiden.no og «Klesforbruk i Norge», SIFO 2016
Northern Playground
- Norsk klesmerke startet i 2014 med blant annet smarte turklær som Ziplongs®, Zipbody™ og Zipbra™
- Relansert i 2020 som et klesmerke med mål om å få folk til å kjøpe mindre klær
- Butikk i Folketeaterpassasjen i Oslo, egne salgskanaler på nett
- Tilbyr livstids-service på alle klær du kjøper
- Selger aldri med rabatter eller markedsfører nye kolleksjoner, for du skal ikke motiveres til å kjøpe mer enn du trenger
Slik har juryen vurdert finalistene:
-
For å bli finalist måtte det kunne vises til en løsning som faktisk gjør en forskjell – løsningen må ha en reell effekt og positiv klimapåvirkning.
-
Juryen definerer grønn løsning etter EU-taksonomien sitt rammeverk for bærekraftige prosjekter. Løsningen/tjenesten/produktet skal derfor bidra vesentlig til å redusere klimagassutslipp, samtidig som miljøet og det biologiske mangfoldet ikke påvirkes negativt.
-
I Brings kåring «Norges smarteste grønne løsning 2022» benytter juryen følgende kriterier for å fatte enighet rundt finalistene og konkurransens vinner: innovasjonsgrad; skaleringsevne; klimaeffekt og hensyn til natur og økosystemer; forretningsmodell; og evne til å inspirere andre.
-
Kåringen er basert på opplysninger som er samlet inn fra de nominerte og som har vært offentlig tilgjengelige for juryen. Bring/DNX tar ikke ansvar for eventuelle feilaktige opplysninger i den informasjonen som har vært tilgjengelig. Juryen har kun vurdert selskaper som har vært nominert i denne konkurransen.
Jurymedlem Petter Gulli har et lite antall aksjer i Northern Playground, og er derfor inhabil som jurymedlem i forbindelse med denne finalisten. Jo Egil Tobiassen er en bekjent av jurymeldem Elin Nørve. Nørve har ingen formell relasjon til hverken gründer eller virksomhet og ingen interesse knyttet til virksomhetens suksess.
Vil halvere dieselforbruket i havnæringen
Ved hjelp av batterilagring optimaliserer de bruken av dieselgeneratorer. Slik kan energistyringssystemet Fjord Hybrid halvere CO2-utslippene til oppdrettsanlegg i hele verden.
Fremtidens grønne byggemateriale
Ved hjelp av resirkulert glass har Foamrox utviklet et banebrytende alternativ til betong for anleggsbransjen. Første finalist i Brings kåring av Norges smarteste grønne løsning mer enn halverer CO2-utslippene ved tekniske installasjoner i tunnel.
Forvandler skipsvrak til grønne byggematerialer
Nordic Circles vil revolusjonere byggebransjen ved å tilby oppsirkulert stål fra kondemnerte skip og oljeplattformer. Hvis de lykkes, kan utslippene fra stål reduseres med over 90 prosent.