En ny tilnærming for å støtte Barnekreftforeningen

TV-aksjonen 2024 samlet inn 415 millioner kroner til Barnekreftforeningen for å etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. For første gang ble uadressert reklame brukt for å nå områder uten bøssebærere.

NRK TV-aksjonen 2024 hadde som mål å samle inn midler til Barnekreftforeningen. Innsamlingen skal finansiere etableringen av familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Disse familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn muligheten til å bo sammen mens barnet er under behandling.

TV-aksjonen er kjent for å mobilisere hele Norge, og i 2024 ble det samlet inn hele 415 millioner kroner. Innsamlingen er en stor dugnad som involverer bøssebærere, frivillige og givere over hele landet.

Enkelte områder av landet valgte å ikke bruke bøssebærere. For å nå ut til disse områdene, ble det besluttet å prøve en ny tilnærming: uadressert reklame til 101.000 husstander. Dette pilotprosjektet var ment å kompensere for mangelen på fysiske bøssebærere i disse kommunene.

DM utsendelse forside
DM utsendelse bakside

Kampanjen gikk ut 9. og 10. oktober, mens selve aksjonsdagen var 20. oktober. En posttest i Effektbasen ble gjennomført i etterkant av distribusjonen. Oppmerksomheten på 23 % var lavere enn ønsket, men akseptabel gitt timingen i forhold til aksjonsdagen. Kampanje ble lest og satt pris på.

Selv om den faktiske konverteringsraten var lavere enn målet, var snittbeløpet pr. giver høyere enn forventet.

Markus Sjøli, forretningsutvikler for NRK TV-aksjonen, oppsummerte kampanjen slik:

Av praktiske årsaker ble ikke timingen for utsendelsen optimal opp mot selve aksjonsdagen, og vi antar at dette kan ha påvirket responsen. Vi hadde ønsket oss en høyere konverteringsrate, men er svært fornøyd med at snittbeløpet per giver er høyere enn forventet. Dette er vår første erfaring med bruk av uadressert reklame tilknyttet TV-aksjonen, og vi er ikke fremmed for å gjøre det igjen – da med noen korrigeringer basert på erfaringene fra 2024.