1000 kandidater er blitt til ni – disse kan bli årets nettbutikk
Ni finalister kjemper om å bli årets nettbutikk under Netthandelsprisene som arrangeres av Posten Bring. Nå har folket og juryen valgt ut sine favoritter.
– Nettbutikkene i Norge blir bedre og bedre for hvert eneste år som går. Fra i fjor sommer kunne kundene nominere sine favorittnettbutikker, og over 1.000 nettbutikker ble nominert. Etter en gjennomgang ble disse silt ned til 135 kandidater og fagjuryen gikk grundig til verks for å se hvor godt de løser oppgavene sine for kundene, sier juryleder Kjersti Pedersen i Posten Bring.
De 135 butikkene har det siste knappe halvåret blitt nøye vurdert av fagjuryen etter kriteriene kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring. I løpet av Black Week og førjulstiden handlet juryen i de forskjellige nettbutikkene – for å se hvem som utmerket seg.
– Vi gjennomfører en anonym «stresstest» under årets mest hektiske periode for nettbutikkene nettopp for å se hvor gode de faktisk er. Nå sitter vi igjen med de aller beste, fortsetter Pedersen.
Her er de ni finalistene:
Kategori liten:
Hippi Grace
Klar Dag
Sapatos
Kategori medium:
Villoid
Care of Carl
Linda Johansen
Kategori stor:
Vinmonopolet
BliVakker
GetInspired
Flere av årets finalister er gjengangere under Netthandelsprisene som deles ut for 18. år på rad.
– Finalistene representerer et stort spektrum av kvaliteter innenfor mange fagområder, som gjenspeiles i gjentatte nominasjoner hos flere. Akkurat som en toppidrettsutøver år etter år utmerker seg gjennom konsekvent høy ytelse, har disse nettbutikkene bevist sin evne til å både levere og forbedre en eksepsjonell kvalitet år etter år. Årets finalister er med å sette standarden for digital handel i Norge, forklarer jurymedlem Roy-André Tollefsen.
Årets nettbutikk blir kåret under Netthandelsprisene som går av stabelen på Sentralen i Oslo 13. februar.
FAKTA:
Posten Bring har siden 2005 kåret Årets Nettbutikk i Norge.
Under årets konkurranse var det nominert totalt 1.000 nettbutikker av folket, som siden i fjor sommer er blitt testet og silt ned til de gjenstående ni finalistene etter å ha vurdert fire hovedkriterier: Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.
Juryen består av Arnulf Refsnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of Experimentational Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce I Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS og juryleder Kjersti Pedersen, ansvarlig Bring Research i Posten Bring.