KarlsKicks inntar Norden - med Bring på laget

Fra hobby til nordisk suksess – nå leverer KarlsKicks eksklusive, håndmalte sneakers til kunder i Norge, Sverige og Danmark. Og bak kulissene er det spesielt én avgjørende faktor som har hjulpet med å gjøre denne ekspansjonen mulig: en optimalisert checkout-opplevelse.

Midt i København, på hjørnet av Studiestræde og Larsbjørnsstræde, finner du KarlsKicks. Herfra har de drevet butikken siden 2023, etter at forretningen vokste ut av deres første fysiske lokasjon, som åpnet i 2018.

Klar for en liten språkutfordring? Filmen nedenfor er på dansk, og vi jobber med å få norsk tekst på plass, men inntil videre: finn frem din indre danske!

Med stor suksess på det danske markedet, ønsket KarlsKicks å gjøre det mulig for flere nordiske markeder å handle fra deres nettbutikk. Et stort skritt som samtidig betydde en masse nytt å sette seg inn i.

Hånd som maler på en sko
Foto: Olav Vhile

- Den største utfordringen var å få kjennskap til de forskjellige toll- og momsreglene utenfor Danmark. Vi opplevde samtidig flere kulturelle forskjeller som vi ikke hadde erfaring med fra tidligere. Brings checkout-team hjalp oss godt i gang fra start, både med lokal kjennskap og tilpasning av vår checkout, forteller Romeo Uhrenhold, ansvarlig for nettbutikken hos KarlsKicks.

mann med lue som viser frem en joggesko
Foto: Olav Vhile

Tollregler og handlevaner til kunder i andre land kan være vanskelig å sette seg inn i. For mange kan det derfor være bedre å overlate oppgaven til noen som kan det – akkurat som KarlsKicks gjorde da de inngikk samarbeid med oss i Bring.

- Vi er nordisk forankrede, så vi kjenner godt til markedene og kan hjelpe våre kunder med å komme best mulig i gang – på tvers av de nordiske markedene, forteller Zacharias Polonius, Teknisk kundeansvarlig hos Bring.

Lyst til å snakke med en fra vårt checkout-team?

Book et møte!

Mann i grå skjorte som sitter ved en pult
Zacharias Polonius, Technical Account Manager i Bring.

Checkout: en nøkkelfaktor for at kundene gjennomfører kjøpet

Utvidelsen til nye markeder innebar blant annet at KarlsKicks måtte tilpasse nettbutikkens checkout slik at den stemte overens med språket, leveringsmulighetene og betalingsmetodene i de andre landene.

Foto: Olav Vhile

F. eks er det ikke vanlig med levering og retur direkte fra postkassen i Danmark, I Norge derimot er dette som kjent et populært leveringsalternativ - også for de litt større pakkene.

Situasjonen ovenfor er et klassisk eksempel på forskjeller mellom land i Norden, som du kanskje ikke har tenkt over, men som er viktige å sette seg inn i om du ønsker å lykkes med ekspansjon.

Sparte tid med Brings plugin

I Bring har vi utviklet et checkout-plugin for Shopify, som gjør det enkelt for nettbutikker å sette opp en brukervennlig checkout, som alltid er oppdatert på priser og tjenester. Ved å implementere pluginen, sparte KarlsKicks både tid og energi på optimalisering av checkouten. Samtidig får sluttkundene deres nå en bedre kjøpsopplevelse når de handler i nettbutikken.

- Det var enkelt å få på plass pluginen. Med hjelp fra Bring tok det ikke mer enn 30 minutter, og nå er vi sikre på at checkouten er tilpasset lokale språk, tilbyr relevante leveringsalternativer og viser forventet leveringsdag (ETA, estimated time of arrival), og ikke minst om pakken leveres med el-varebil, forteller Romea.

Foto: Olav Vhile

Tre tips fra Karlskicks for en suksessfull checkout-løsning

Gjør det enkelt: Jo enklere det er å gjennomføre en bestilling, jo større er sannsynligheten for at kundene gjennomfører kjøpet sitt

Reduser antall klikk i checkout: Fjern unødvendige trinn fra din checkout. Tenk over om det er trinn eller valgalternativer du kan slå sammen eller fjerne.

Lokal checkout: Tilpass så mye som mulig av checkouten for det respektive land. Det er viktig at kundene vet hva de kan forvente når de handler fra din nettbutikk – både med hensyn til leveringstid, leveringsmuligheter og returvilkår.

Dette må du tenke på ved ekspansjon i Norden: 

Når du utvider til et nytt land, er det viktig å forstå det nye markedet. Hva liker de, hvilken leveringsmetode er mest populær, bruker de andre betalingsmetoder, og hvordan gjør de lokale nettbutikkene det? Det er også viktig å kommunisere med dine nye kunder, og skape tillit til varemerket.

- Kommunikasjon er helt klart viktig. Vi sørger alltid for å være tilgjengelige for kundene våre og gjøre det tydelig for kundene i andre land at KarlsKicks er et stort og anerkjent brand her i Danmark, forteller Romeo.

Ekspansjon til nye markeder vil alltid by på noen utfordringer, men med en god partner kan du nå langt. I Bring har vi et av Nordens mest omfattende distribusjonsnettverk for pakker. Vi har avdelinger, fulfulment-lagre og terminaler fordelt over hele Norden, og hjelper nettbutikker med å komme tettere på sine kunder.

Våre rådgivere kan bistå med alt fra oppsett av checkout og innsikt, til gode råd og veiledning om lokal tilpasning. Sammen finner vi den beste løsningen for deg og dine kunder.

- Bring ga oss gode råd om hvordan vi skulle organisere oss da vi utvidet nettbutikken. Og i fellesskap har vi funnet gode leveringsløsninger som passer for kundene i alle land, avslutter Romeo.

Ønsker du hjelp med din checkout? Våre rådgivere kan bistå på flere områder:

  • Best practices innen levering
  • Undersøkelse og analyse av frafall og forbrukeratferd i Checkout
  • Ferdigutviklet plugin til nettbutikksystemer som Shopify og Dan Domain
  • Kjennskap og mange års erfaring med det nordiske markedet
  • Styrke din posisjon på det nordiske markedet
  • Optimlaisering av checkout som sikrer en bedre kjøpsopplevelse og øker konverteringsraten

Vil du høre mer om hvordan du kan utvide din nettbutikk på tvers av landegrenser? Eller ønsker du råd og veiledning rundt din checkout?

Bring sitt checkout-team står klare til å hjelpe deg! Trykk på knappen nedenfor for å avtale et møte med av våre rådgivere.

Book et møte!