Viser vei i norsk netthandel

Viser vei i norsk netthandel

Hele tre ganger har Get Inspired tronet på topp i Brings kåringer av «Årets nettbutikk». Da fjorårets utdeling gikk av stabelen i våres, var det imidlertid en litt annen type pris som ventet dem. Da ble daglig leder Sindre Landevåg ropt opp for å motta spesialprisen «Årets veiviser», til stor jubel fra en sal fullsatt av bransjekolleger.

Sindre Landevåg
Publisert 09.01.2024

Nesten 15 år etter at Get Inspired startet opp i en liten leilighet i Oslo, har en eventyrlig vekst bidratt til å etablere nettbutikken som en av landets største. I tillegg til at de tilbyr sports- og fritidsklær av høy kvalitet, har et sterkt fokus på brukervennlighet, kundeservice og rask levering gjort dem populære blant norske nettshoppere. Vi har tatt en prat med Landevåg om både prisen, det norske netthandelsmarkedet og kundenes krav til fleksibel levering.

Verdifull veiledning 

Den gjeve prisen ble delt ut til Landevåg for hans arbeid med å forbedre ikke bare sin egen nettbutikk, men også hans vilje til å dele erfaringer og råd med andre i bransjen. Han forteller at en veiviser for ham er en som både er kunnskapsrik, erfaren og lidenskapelig – og som gledelig deler og hjelper andre for å bli bedre. 

– I løpet av min karriere har jeg ofte tatt kontakt med nettbutikker og enkeltpersoner for veiledning, råd og inspirasjon. Dette har vært svært verdifullt for meg, og jeg er enig i ordtaket «de beste rådene er gratis». Jeg har erfart at netthandelsbransjen er sjenerøs når det kommer til deling av kunnskap, fastslår han. 

Han legger til at han anser det å bli tildelt veiviser-prisen som betydningsfull og høyt verdsatt anerkjennelse – både for ham selv personlig og for Get Inspired. 

– Samtidig følger det naturligvis et ansvar for å fortsette å være en veiviser. Det er langt flere som har tatt kontakt for å spørre om råd, sparre om ulike problemstillinger og søke hjelp etter denne prisen ble utdelt. 

Allerede i februar er det igjen duket for Brings kåring av årets nettbutikker, og i Get Inspired har de alltid en ambisjon om å vinne. 

To personer på scenen under netthandelsprisene 2022

– Kåringen er viktig for oss på flere måter. Det tvinger oss til å hele tiden forbedre oss og fokusere på kundereisen. Det holder oss skjerpet på flere områder. Videre er det naturligvis en viktig kulturdriver for alle som jobber i Get Inspired. Vi mener dette er den gjeveste prisen i bransjen, siden kåringen skjer av en profesjonell og uavhengig jury med bred kompetanse. De gjør en nøye og helhetlig vurdering av alle leddene i en nettbutikk, sier han. 

Markedet vil fortsette å vokse 

Etter en kraftig volumvekst under pandemien, har netthandelsmarkedet den siste tiden vært krevende for mange nettbutikker. Etterspørselen har falt i mange kategorier, samtidig som konkurransen har tilspisset seg. Det gir i følge Landevåg lavere marginer, høyere kostnader knyttet til markedsføring og en tøffere kamp om kundens oppmerksomhet. 

– Mange nettbutikker har investert og oppskalert som følge av vekst under pandemien, og hvis man opplever nedgang i omsetning og marginer blir det tøft. Dette tror jeg er en utfordring mange har nå. 

Han mener at denne utfordringen bør sørge for at mange retter fokus på effektivitet og lønnsomhet, og finner måter de kan forbedre sin nettbutikk på. 

– Det vil jeg si er en god mulighet til å bli bedre. Samtidig er jeg overbevist om at netthandelsmarkedet vil fortsette å vokse i årene fremover og ta større andel av handelen i Norge. Men først må vi alle komme oss gjennom en krevende periode med inflasjon, økte rentekostnader o.l som påvirker etterspørsel i både digital og fysisk handel. 

Større krav fra kunder om leveringsalternativer  

Leveringstid er viktig for kundene.  Kundene forventer rask leveringstid og dersom det oppstår forsinkelse eller endring er det viktig med informasjon om dette underveis. Det kan også oppstå behov for kundeservice hos logistikkleverandøren, og da må denne oppleves som rask, effektiv og enkel. 

I tillegg til leveringstid opplever han også at valgfrihet rundt leveringsalternativer, som pakkebokser og hjemlevering, har blitt en forventning fra kundene. 

– Før pandemien var dette kanskje «nice to have», men det har nok endret seg. Kunden forventer å selv kunne velge hvordan og hvor de ønsker å få pakken levert. Og ikke minst er det viktig med informasjon om leveringen. Hos noen nettbutikker får man verken valgt hentested eller informasjon om hvilket hentested pakken blir sendt til. Da tror jeg mange kunder avbryter sitt kjøp.