Det at Ekspress neste dag evner å levere til store deler av Norge innen 09:00 neste arbeidsdag, sikrer at vi kan feilrette raskt og effektivt.
Arnfinn Skaug, Logistikkspesialist i Telenor Norge
Som eier av kritisk infrastruktur er vår prioritet å gjøre det vi kan for å holde våre nett oppe til enhver tid. Dersom nettet skulle gå ned, vil vi så raskt som mulig feilsøke, utbedre feil og gjenopprette kommunikasjonen, sier Arnfinn Skaug, logistikkspesialist i Supply Chain Management i Telenor Norge.
Rask feilretting
Jobben med å vedlikeholde nettet er både omfattende og krevende. Dersom noe skjer er Telenor avhengige av å kunne snu seg hurtig rundt, og reservedeler må kunne leveres både raskt og presist ut til feilstedet fra hovedlageret på Fåberg.
– Vi er avhengige av å kunne sende reservedeler til alle deler av Norge med en forutsigbar, sikker og kostnadseffektiv tjeneste. Våre kunder stiller høye krav, og vi skal gjøre det vi kan for å levere til forventningene, fortsetter Skaug.
Telenor benytter seg av Brings pakketjeneste «Ekspress neste dag», en landsdekkende tjeneste med tidsgaranti, forsikring og levering innen neste morgen. Nylig ble tjenesten forbedret med GPS-sporing.
– Det at "Ekspress neste dag" evner å levere til store deler av Norge innen 09:00 neste arbeidsdag, sikrer at vi kan feilrette raskt og effektivt. Ved spørsmål eller etterlysning av pakker fra våre entreprenører bruker vi GPS-sporing, det er et godt hjelpemiddel for å avklare hvor pakken fysisk er levert, forteller Skaug.
Eget system
Telenor benytter også Ekspress neste dag med utlevering i Post i Butikk. Lokalbutikkene er gjerne plassert i nærheten av feilstedet, og dermed kan entreprenører som skal rette feil plukke opp utstyret på veien.
– Dette forenkler prosessen og medfører at feilrettingen gjennomføres på en rask måte. Norge er et langstrakt og kronglete land, så rask levering til rett sted er av stor verdi, forklarer Skaug.
Han forteller videre at Telenor har et eget system for håndtering av reservedeler, og dette systemet kommuniserer med fraktguiden fra Bring.
– Vårt system for reservedelshåndtering benytter nShift/Consignor for booking og produksjon av etiketter for utsending og retur. Henting av delene gjøres til avtalte tider og fungerer som forventet, avslutter Skaug.