Avdekke falske henvendelser
For å kunne avdekke om en henvendelse er falsk, er det nyttig å forstå de kriminelles teknikker og hvordan de lurer oss.
Når du får en e-post eller annen henvendelse, kan du da tenke over:
- Ønsker avsender at du skal gjøre noe?
- Ber den om brukernavn, passord, kredittkortopplysninger eller annet?
- Preges henvendelsen av at noe haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
- Kontroller avsenderadresse og lenker: Hvis de er ukjente eller spesielle, så kan det være en mistenkelig henvendelse. Men vær obs: Det er enkelt å forfalske, så det at avsenderadresse er reell er ikke et tegn på at henvendelsen er reell.
Forfalskning av Posten og Brings merkevarer
Det er ikke mulig å gi en fasit på hvordan en svindel e-post eller SMS ser ut, da dette kan endre seg raskt.
De henvendelsene som misbruker Posten og Bring kan dreie seg om sporing, at en pakke er klar for henting og at det må betales gebyr.
Du kan anbefale dine kunder å følge oss på Facebook der vi regelmessig legger ut informasjon om svindel.
Stopp. Tenk. Klikk.
Når dine kunder får en e-post, bør de stoppe opp og tenke gjennom innholdet basert på rådene over. Da er det lavere sannsynlighet for at de blir lurt.
Finner de ut at det er en mistenkelig henvendelse, så kan de bare slette e-posten.
Om de er blitt lurt og rammet, så har vi noen gode råd.