Slik skaper du en optimal kasse i nettbutikken
Hvordan din kasseløsning (checkout) i nettbutikken fungerer er avgjørende for omsetningen. Disse enkle tipsene hjelper deg å tilby kundene dine en førsteklasses opplevelse når de kommer til kassen.
Slik får du kundene dine til å fullføre kjøp i nettbutikken
Her finner du de vanligste årsakene til at kundene faller av i kassen, og hva du kan gjøre for å redusere dette frafallet:
1. Vis alle leveringsvalg.
Tilbyr du både levering i butikk og pakkeboks? Dårlig forklarte leveringsvalg forvirrer kundene dine og gjør kassen komplisert. Sørg for en brukervennlig flyt i kassen, og dynamiske tjenestenavn som beskriver leveringsalternativene godt.
2. Gi antatt leveringstid av pakken.
Kunder forventer kort og forutsigbar ankomsttid. Gi derfor kunden antatt leveringstid ved å implementere Estimert ankomst (ETA) via vårt API. Da gir du kunden trygghet allerede i bestillingsøyeblikket.
3. Front kjente samarbeidspartnere i nettbutikken din.
Kunder har større skepsis til en ny eller ukjent nettbutikk. Øk tryggheten til kunden ved å fronte kjente samarbeidspartnere. Det kan øke tilliten til nettbutikken. Vi anbefaler bruk av Posten-logoen i kassen.
4. Tilby en enkel returløsning.
Visste du at nettbutikken riskerer å miste kjøp på grunn av en lite kundevennlig returløsning, eller manglende returløsning?
5. Gi informasjon om fraktpris tidlig i kundereisen.
Test ulike nivåer for fraktpriser og betinget fri frakt (fri frakt over f.eks. 499 kr). Vis informasjon om fraktpris både på startsiden og produktsiden.
6. Synliggjør miljøinformasjonen av leveransen
Ved å synliggjøre miljøinformasjon rundt leveransen allerede i bestillingsøyeblikket kan kundene ta et miljøbevisst valg der det er mulig.
Oppsett for visning av fraktalternativer i kasseløsningen din
Sørg for at du integrerer nettbutikken med våre logistikksystemer. Det gjør du via våre API-er, som sikrer at du gir kundene dine en best mulig kjøps- og mottakeropplevelse.
Dette er våre mest brukte API-er for frakt og levering:
Shipping Guide API
- Gir kundene dine ulike tilgjengelige leveringsalternativer, og de kan velge det som passer dem best.
- Mulighet for å gi kundene flere ulike tidspunkt for levering.
Fullstendig informasjon om Shipping Guide API finner du her.
Pickup Point API
- Gir kundene en liste over de hentesteder som er nærmest i forhold til den adresse som legges inn.
- Viser både bemannede og ubemannede hentesteder, med avstand og/eller kjøretid fra angitt adresse.
Kunden kan selv velge foretrukket hentested. Mer om Pickup Point API her.
Address API
- Address API sikrer at sendingen er påført korrekt adresse.
- API-et gir adresseforslag basert på det som tastes inn, og kontrollerer at adressen som dine kunder legger inn er korrekt og at den faktisk eksisterer.
Relevante artikler
Posten Bring Checkout for Shopify
Med vår nye plugin Posten Bring Checkout kan du som bruker Shopify enkelt gjøre kassen din mer attraktiv ved å fremheve ulike tjenesteattributter.
Developer site
Er du utvikler av en nettbutikk eller bruker logistikkprogramvare? På vår developer site finner du det du trenger for å integrere dine systemer til Bring API-er.
Beste praksis for din checkout
Vi gir deg vår 7 beste tips om hvordan du kan gjøre frakt- og leveringsvalgene enklere for kundene dine.