Ølsprøtt har tatt det trønderske snacksmarkedet med storm. Bring leverer den helsprø favoritten.
TRONDHEIM: Når bryggeriene brygger øl blir det alltid igjen en del rester av malt, såkalt mask. Dette blir ofte kastet eller i beste fall brukt som dyrefôr. Daglig leder i Attåtnæring, Truls Wæraas, og medgründer Lars Ulseth så andre muligheter for restproduktet:
– Lars er baker og ølbrygger – en skikkelig ølhund – og har alltid ergret seg over all masken han måtte kaste. På en tur til Danmark fikk han smake fritert rugbrød og der kom ideen om å bruke mask til Ølsprøtt, forteller Truls.
Bruksmuligheter og blikkfang
Dermed fikk de brukt en ressurs som normalt sett blir kastet, i tillegg fungerer også masken som smakstilsetning, noe som gjør Ølsprøtt unikt i sitt segment.
– Vi har definert Ølsprøtt noe som er alt mellom kjeks og snack. Det passer til all slags drikke og også som en del av et måltid. Du kan for eksempel ha på ost, laks, spekemat, og bruke det som krutonger i salaten. Det er også noen som har brukt det som strø på softisen, og noen har til og med brukt det som ostekakebunn! sier Truls med begeistring om de forskjellige bruksmulighetene.
De små boksene, som egentlig er suppebokser, skiller seg ut i Rema-butikken blant alle potetgullposene, noe Truls er fornøyd med:
– Boksene våre skaper blikkfang i butikk, og vi har fått tilbakemelding om at boksen er så dekorativ at den kan stå fremme som den er i festlige lag, der du egentlig hadde brukt en skål.
Verdensnyhet
Truls kan vise til en rivende utvikling siden oppstarten i 2017:
– Vi startet med å selge til puber, spesialbutikker, hotell og restauranter, men vi så at det ga lite volum. Så vi etter et års tid prøvde vi å satse på dagligvarebutikker, og etter samtaler med Rema 1000 fikk lov til å teste Ølsprøtt i én Rema-butikk. Det gikk veldig bra, og etter to dager ble vi kontaktet av flere Rema-butikker som ønsket produktet. Deretter ballet det på seg, forteller Truls.
Kun fjorten dager etter de lanserte Ølsprøtt på Rema 1000 Melhus var de inne på ni butikker. Snacksen ble en bestselger og solgte mer enn de etablerte merkene.
– Nå jobber vi med å få automatisert produksjonsprosessene. Målet vårt er å bli landsdekkende innen et år, og videreutvikle samarbeidet med Rema 1000.
Logistikkpartner som håndterer vekst
To år etter lanseringen er de inne i 140 Rema 1000-butikker fra Namsos i nord til Bergen i sør, og selger 2000 bokser i uka. Dermed er har behovet for en transportør meldt seg:
– Da vi gikk inn i Rema 1000 startet vi med en butikk og kjørte det meste selv i en gammel varebil. Det holdt på å ta livet av oss, og vi fant ut at vi trengte noen profesjonelle til å hjelpe oss.
Etter å ha vært i kontakt med flere transportører endte vi opp med Bring, som var konkurransedyktige på pris, har et bredt distribusjonsnett og kort leveringstid ut til kundene. Vårt samarbeid med Bring har fungert veldig bra.
Truls Wæraas, Daglig Leder i Attåtnæring
Rita Andreassen i Bring er kundeansvarlig for Attåtnæring og forteller dette om kundeforholdet:
– Det er spennende å se hva de har fått til og hva de planlegger fremover. Vi har et godt og tett samarbeid, og jeg tror det er avgjørende at logistikken fungerer for en bedrift i oppstartsfasen.
Truls forteller at det er viktig for dem å ha en profesjonell logistikkpartner som leverer raskt, og som kan håndtere veksten deres.
– For å oppsummere så er det viktig å ha en partner som leverer det de lover og som også har evne til å rydde opp når det skjærer seg, for det gjør det av og til.
Sirkulære og bærekraftige verdier
– Vi har noen tilleggsverdier som er viktige for oss. Ølsprøtt er et vegansk, bærekraftig og sirkulært produkt i og med at vi bruker avfallsproduktet mask som hovedingrediens. I tillegg er vi opptatt av å ha emballasje som er resirkulerbar. Vi ser også trender på at flere går over til plantebaserte produkter, forteller Truls.
Posten og Bring har som mål om å kun benytte fornybare energikilder i biler og bygg innen 2025, noe Truls også setter pris på som kunde:
– Til syvende og sist er det viktigste at varene kommer frem og til en fornuftig pris, men det er viktig at transportører er bevisst på miljø og bærekraft i tillegg.