Bring på andreplass i bærekraftsmåling

Bring på andreplass i stor bærekraftsmåling

Det norske folk oppfatter Bring som den nest mest bærekraftige merkevaren i pakke- og logistikkbransjen. Bring kom på andreplass bak Posten. Det viser årets undersøkelse fra Sustainable Brand Index.

Varesykkel med Bring-container sykles av Bring-sjåfør. Høstbilde fra Akerselva i Oslo.

Det betyr at både Posten og Bring beholder topp-plasseringene sine fra fjorårets kåring. Totalt blant alle merkevarer og bransjer i Norge kom Bring på 39. plass og klatrer hele 18 plasser opp fra fjoråret. Det er også gledelig å registrere at pakke- og logistikkbransjen i konkurranse med alle andre bransjer kommer på 4. plass hos norske forbrukere. 

– Det er veldig gledelig at konsernet evner å holde så god fart i bærekraftsarbeidet, at nordmenn også i år peker på Posten og Bring som de mest bærekraftige logistikkselskapene. Vi er en del av folks hverdag, og det er motiverende for det videre arbeidet å få en slik anerkjennelse for andre år på rad, sier markedsdirektør Monica Solberg.

Europas største merkevarestudie om bærekraft

Sustainable Brand Index (SBI) måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 60 000 forbrukere i åtte land måler og analyserer studien over 1 400 merker og over 35 næringer i forbindelse med bærekraft. Det gjør den til Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.

Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11 600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022. Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.

Hele rapporten kan leses her.

Best i logistikkbransjen på tredje året 

Logistikk var en egen bransje for første gang i 2020, og Posten-konsernet topper nå listen i kategorien for tredje året på rad.

Vil du vite mer om Bring og bærekraft? Les her: