Nye, tyngre elektriske kjøretøy på vei

Som medeier i BB Transport har Bring sikret en intensjonsavtale med Scania om hele 54 nye elektriske lastebiler – et stort steg i arbeidet med omstillingen fra fossile til elektriske kjøretøy.

Publisert 31.10.2024
Skrevet av Dina Engh og Aleksander Hømanberg. På bildet, fra venstre: Steinar Westli, Anne Stenseth Kristoffersen, Kjetil Borlaug og Gisle Villanger. FOTO: Posten Bring

De 54 el-lastebilene er alle samme modell; Scanias 45S, med en batteripakke på 728 KWh. Etter avtalen er planen at de første skal rulles ut allerede i 2027.

– Dette blir de tyngste elektriske trekkvognene som finnes på markedet. Trekkvognene skal benyttes til forsyningslogistikken til norsk sokkel, sier eier og daglig leder Kjetil Borlaug i Borlaug og & Brosvik Transport AS (BB Transport).

gronn lastebil
 

Nytt gjennombrudd for elektrisk tungtransport

Til tross for at vi tok i bruk våre første elektriske lastebiler i Stavanger allerede i 2022, har det tidligere ikke vært trekkvogner av denne størrelsen som tåler vekten, topografien og distansen som er mellom forsyningsbasene i Norge.

- Nå kommer teknologien og drivlinjene som muliggjør dette. Da er det viktig for oss som en ledende aktør i bransjen og sikre oss tilgang på disse kjøretøyene så snart de er tilgjengelig, forteller direktør Anne Stenseth Kristoffersen i Bring Cargo AS.

Hvorfor Scania?

I løpet av de siste årene, har Bring og BB transport testet flere av de største elektriske lastebilene som finnes på markedet, og det er disse testrundene som har ført til at vi nå har valgt å inngå avtale med Scania.

- Godset vi kjører til energimarkedet på norsk sokkel er blant det tyngste i landet. For at vi skal kunne trekke dette gjennom det norske landskapet, med store stigninger, er vi nødt til å ta i bruk de kraftigste trekkvognene. Det kan Scania tilby oss, derfor falt valget på dem, fortsetter Kjetil Borlaug.

I omstilling sammen

I Posten Bring har vi satt ambisiøse klimamål. Blant annet har vi satt som mål å redusere utslipp fra egen virksomhet med 85% innen 2030 (med utgangspunkt i 2022). Satsningen på tyngre elektriske kjøretøy er en viktig del av arbeidet som inngår for å nå dette målet, og betyr samtidig at vi kan hjelpe våre kunder å levere deres varer med lavere klimagassutslipp.

- Vi har en klar målsetning om å være i front av omstillingen fra fossile til elektriske kjøretøy for å bidra til å redusere våre utslipp. Samtidig får vi muligheten til å øke farten i omstillingen sammen med våre kunder, påpeker Stenseth Kristoffersen.