Har mørketid fire måneder i året – nå blir Bring på Svalbard selvforsynt med strøm i sommerhalvåret

– Mange er ikke klar over at vi har like mange soltimer her i Longyearbyen som i Oslo, sier daglig leder Olaf Ervik i Bring Cargo Svalbard AS og sikter til midnattssolen.

Flere personer som monterer solceller på et tak.
Publisert 02.11.2023 Sist oppdatert 11.12.2023

På toppen av Bring-terminalen i Longyearbyen – eller Materiallageret Næringsbygg som bygget heter – har arbeidet med å bygge et nytt solcelleanlegg pågått i sommer og høst. I september kunne første del av anlegget endelig tas i bruk.

– Ambisjonen er at anlegget skal sørge for at både bygget og våre elektriske kjøretøy vil være selvforsynt med egenprodusert strøm fire måneder i året. Det blir veldig spennende å se hvordan dette vil fungere framover, sier Ervik.

Bring Cargo Svalbard
1.000 KVADRATMETER: Totalt skal anlegget dekke 1.000 kvadratmeter når siste del blir montert på fasaden av terminalen. Foto: Posten

Stort areal

Totalt skal anlegget dekke et areal på 1.000 kvadratmeter, både på taket og på fasaden av bygget nede ved Gammelkaia i byen. Årlig vil anlegget produsere nærmere 150.000 kilowattimer, noe som tilsvarer forbruket til cirka sju og en halv enebolig.

Foreløpig er det kun solcellene på taket som er montert og strømproduksjonen er i gang, til tross for at mørketida nå er på vei.

– Det blir først våren 2024 at vi virkelig får se maks effekt av det nye anlegget. Det gleder vi oss veldig til, fortsetter Ervik i Bring Svalbard.

Kutter kostnader – og utslipp

Inne i Materiallageret håndteres nærmest all mat, drikke, medisiner, hvite- og brunevarer som øysamfunnet trenger. Både matbutikken, restaurantene, hotellene og ikke minst apoteket mottar varene gjennom Bring-terminalen.

– Vi har både kjøle- og fryselager i tillegg til vanlig lagringsplass. Så det er jo klart at det går en del kilowattimer med strøm i løpet av året. At vi kan reduserer våre utslipp og samtidig kutte kostnader med egenprodusert strøm ser vi virkelig fram til, forklarer Ervik i Bring.

IMG-3553-21288241-Foto_Tore_Hole_Oksnes
MR. BRING PÅ SVALBARD: Olaf Ervik er daglig leder i Bring Cargo Svalbard. Her inne i terminalen, som deles med blant andre Coop. Foto: Posten

Fra kull- til solkraft

For det er ikke til å komme bort fra at strømmen som produseres lokalt på Svalbard ikke er særlig gunstig for miljøet. Fram til 19. oktober var det nemlig det lokale Longyearbyen Energiverk som produserte strømmen – fra kull som ble hentet ut fra Gruve 7.

Nå er det derimot diesel fraktet til øygruppa som blir brukt til å produsere strømmen.

– Når vi kan drifte bygget og leietakernes kjøretøy på miljøvennlig egenprodusert elektrisitet, så vil det gi et sterkt signal om at vi går foran for å vise vei inn i framtiden og et mer miljøvennlig Svalbard, sier Bjørn Lindberget, eiendomssjef og daglig leder i Materiallageret AS.

De arktiske forholdene gjør også solcellene mer effektive enn de ville vært i et varmere klima. Temperaturen regulerer spenningen, noe som øker i kulde.

IMG-3582-21286957-Foto_Tore_Hole_Oksnes
KUTTET UTSLIPP: Posten Bring har tatt flere grep for å kutte utslippene på Svalbard. Blant annet er hele kjøretøyparken byttet ut med elektriske kjøretøy. Foto: Posten

Blitt mer energieffektive

Siden Ervik ble ansatt ved Bring-terminalen har de tatt store grep for å kutte energiforbruket og klimagassutslippene.

– Vi byttet ut alle lampene i taket med LED-belysning, noe som både sparte oss penger og førte til lavere strømbruk. I tillegg ble truckene byttet ut og vi fikk bygget elektriske som tålte å bli driftet i 12 timers skift i temperaturer ned mot 30 minusgrader, forteller han.

I tillegg har Bring tilbydd hjemkjøring av varer og forsyninger, noe den helelektriske kjøretøyparken står for.

– Vi har en gammel kjøretøypark her på Svalbard og ved å tilby hjemkjøring så har vi klart å parkere en del av småkjøringen her i Longyearbyen, avslutter Ervik.

Del artikkel