Nylig ble Sustainable Brand Index™, Europas største merkevarestudie på bærekraft, offentliggjort. Studiet baserer seg på innsikt fra norske forbrukere, og viser hvordan merkevarer oppfattes på bærekraft, både når det gjelder miljø og samfunnsansvar.
I årets måling kommer Bring på andreplass i pakke- og logistikkbransjen, rett bak Posten på førsteplass. Dermed beholder begge merkevarene sin posisjon fra i fjor. Totalt, på tvers av alle bransjer, havner Bring i år på 33. plass. Det er seks plasser opp fra i fjor. Posten klatret hele 14 plasser, og tok en sterk 2. plass bak totalvinner Finn.no.
– Dette er et gledelig resultat og viser at vår innsats for en bærekraftig utvikling blir lagt merke til. Internt er en slik kåring til stor inspirasjon for alle våre medarbeidere som står på for en bærekraftig utvikling, sier konsernsjef Tone Wille.
Utslippene redusert med 55 prosent
Posten og Bring har i svært mange år prioritert bærekraftsarbeidet, med mål om å redusere CO2-utslippene, jobbe offensivt og målrettet med klima, miljø og sosial bærekraft.
Dette er noen av de viktigste resultatene for Posten-konsernet innen bærekraft:
- Vi har satt stopp for bestilling av dieseldrevne varebiler.
- Vi har startet omstillingen av lastebiler og har over 30 elektriske lastebiler i drift og flere i bestilling.
- Totalt har vi over 2500 kjøretøy på fossilfrie energikilder.
- Posten og Bring hadde 44 prosent kjøretøy på fossilfrie energikilder i 2022. Målet i 2023 er 49 prosent.
- Vi etablerer ladeinfrastruktur og øker antall solcelleanlegg på våre terminaler i Norden.
- Siden 2012 er utslippene redusert med 55 prosent.
- Europas største merkevarestudie om bærekraft
Sustainable Brand Index (SBI) måler og analyserer hvordan bærekraft påvirker merkevarebygging, kommunikasjon og forretningsutvikling. Ved hjelp av mer enn 80 000 forbrukere i åtte land måler og analyserer studien over 1 600 merker og over 35 næringer i forbindelse med bærekraft. Det gjør den til Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft.
Resultatene i kåringen bygger på 11.000 intervjuer med norske forbrukere. De svarer på hvordan 268 merkevarer i 24 ulike bransjer oppfattes på bærekraft, både når det gjelder miljø og samfunnsansvar.