Posten og Bring utvikler helelektrisk lastebil med Volta Trucks

For å finne bærekraftige løsninger må man gå nye veier. Derfor har Posten Norge inngått et nytt, spennende samarbeid med Volta Trucks for å utvikle elektriske lastebiler som skal sørge for fossilfrie leveringer i de nordiske bykjernene.

Volta Zero, verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil.

Posten Norge har et mål om kun å benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende.

Posten og Bring skal teste ut Volta Zero, verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil, i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene starter allerede i første kvartal 2021.
 

bring-volta-elektrisk-truck
Allerede i første kvartal 2021 starter Bring og Volta Trucks den spennende uttestingen av helelektriske Volta Zero. (Illustrasjon)

– Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon. Vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen i Posten Norge. 

Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.

Økt sikkerhet

Volta Trucks bygger helelektriske lastebiler som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle.

Med norske og svenske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter.

– Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier administrerende direktør Rob Fowler i Volta Trucks.

Dette er Volta Zero

  • Volta Zero er verdens første spesialbygde helektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer.
  • Fordi den ikke har forbrenningsmotor gjør at sjåføren sitter lavere enn i en vanlig lastebil. Det, sammen med en førerhytte i glass, gjør at sjåføren har 220 graders sikt, noe som minimerer blindsonene.