Direct Marketing, mer kjent som «DM», har gjennom tidene vært både elsket og utskjelt. Erik Heisholt er en av de mest prisbelønnede kreatørene og kreative lederne i Skandinavia, og han husker godt tiden da DM var forbundet med alt som havnet i postkassen.
– Blant kreatørene som laget reklamefilmer og helsider i Aftenposten, ble DM til og med betraktet som en form for annenrangs kreativitetsarena. Det var konvoluttreklame; reklamebransjens dørselgere, påpeker Heisholt.
Handler om å treffe
Samtidig har DM har også vært en av de mest effektive kanalene for annonsørene. Heisholt mener det er en real utfordring å treffe folk direkte hjemme eller der de befinner seg. Spesielt når det i tillegg skal være presist, kreativt, relevant i forhold til alder, kjønn, yrke og kontekst – og samtidig gi en umiddelbar reaksjon.
– De beste arbeidene kombinerer gjerne en rekke sjangre og disipliner, og er smarte med ekstremt bra håndverk. Hvis vi ser på store internasjonale reklamekonkurranser, så kan samme jobb vinne i flere kategorier, sier han.
Les også: - Verdens ondeste DM
Uinvitert gjest
Reklame, uansett kanal, er en uinvitert gjest. Ingen setter seg ned foran TV’n fordi de gleder seg til reklamepausen. Og ingen spurter til postkassa etter jobb for å se om det ligger DM-er der. Er du en uinvitert gjest, må du ikke bare oppføre deg for å få bli på festen. Du bør helst være smart, høflig og inspirerende også, mener Heisholt – og presenterer fire eksempler på DM-jobber som har fått stor oppmerksomhet.
– To av dem er relativt ferske og viser at DM ikke bare er noe du finner i postkassen. To er noen år gamle, og i all sin enkelhet bekrefter de at alt du egentlig trenger for å lage kommunikasjon folk snakker om, er penn, papir, konvolutt og frimerke – pluss et smart hode.