Gjengen hos Ring 2 har plukket ut et knippe DM-er de liker.
Publisert08.06.2023
Ina
Er selveste dronninga av DM-er. Egenproduserte som sådan. Skriver minimum 80 håndskrevne julekort hvert år, som sendes med ekte frimerke til nær og fjern.
Bruker å oppnå god liking, høy oppmerksomhet samt lang lesetid. 40% oppbevarte julekortet fra 2022 opp til 1 uke og 20% over 1 måned.
Funfact. Som liten var hobbyen å sende brev til kongefamilien og spørre om alskens greier. Det var 100% svar-rate (riktig nok ikke fra Rex Harald selv), med gode besvarelser og gjerne et bilde av familien eller et kongelig husdyr.
Hans Magne
Hver måned kommer bladet Talefoten i postkassen til alle innbyggere på Grefsen. Det kan virke som en vanlig lokalavis, full av koselige saker om ting som skjer i nærmiljøet, nyttig informasjon og til og med avsløringer som blant annet har ført til en langvarig beboeraksjon mot utbyggingsplaner. Men Talefoten har også et annet formål, nemlig å bidra til at leserne søker Gud. Det er rett og slett meninghetsbladet til Grefsen menighet.
Da jeg flyttet til Grefsen var jeg ikke-kristen og det er jeg nok fortsatt. Men etter å ha finlest ca. 80 utgaver er jeg mye mer positiv og mottakelig. Og i et såpass stort spørsmål, så mener jeg at dette forteller om en DM med stor kraft.
Alexander
I 1920 fløy et fly på oppdrag fra Freia langs kysten fra Oslo til Trondheim og drysset mellom 2 og 3 millioner flygeblader med Freia-reklame over bygd og by. Hvis man tar i betraktning at de aller færreste hadde sett en flyvemaskin på annet enn fotografier, og at befolkningen i Norge kun var 2,6 millioner, så sier det seg selv at denne distribusjonen av DM-er er noe av det aller mest spektakulære og omfangsrike som noensinne har blitt gjennomført.
Samtlige aviser kom med daglige oppdateringer om hvor «Freias flyver» befant seg på ruten, og to eller tre ganger kunne de også rapportere om at han hadde måttet nødlande både pga. tekniske problemer og tjukk tåke. Heldigvis var ingen av nødlandingene like dramatiske som krasjlandingen i Frognerkilen på jomfruturen seks år tidligere. Befolkningen var så oppslukt av Freias flyvemaskin at Romsdals Budstikke i en notis skrev at det ventelig var flere skilsmisser da husmødrene var mer opptatt av å vente på flyveren enn å lage middag.
Jeg er villig til å vedde ganske mye på at ingen uadresserte DM-er har hatt bredere dekning eller bedre effekt noengang siden.
PK
Som gammel DM-kreatør er jo dette er rørende spalte som vekker gode minner. Jeg jobbet i sin tid i Selektiv DM, og senere i Leo Burnett Direkte, så akkurat DM har jeg laget mye av, men den første jobben jeg tenkte på er likevel en printannonse for FedEx. Det er fordi jeg husker jeg ble så misunnelig da den vant i Cannes - og tenkte at vi ikke ville gjort ideen som annonse, men som DM, og at den da kanskje hadde blitt enda bedre (usikker nå).
Men jobben jeg egentlig har valgt ut var for Dagens Næringsliv. De sendte ut en anonym, uåpnet blikkboks til daglige ledere. Disse måtte da finne en boksåpner for i det hele tatt å kunne åpne DM-en. Da de endelig hadde funnet dette (de færreste kontorer holder seg med bokseåpnere) kunne de endelig få opp boksen, og der fant de - ja, en bokseåpner! Og et lite brev som handlet om «riktig verktøy til riktig jobb» som var DNs pay off på den tiden. Direkte, aktiverende og ikke minst morsomt.