Marius og Bjørn i OMD: DM'er vi liker!

Marius Thauland og Bjørn Devold Eidsvig i OMD har trukket frem to DM-arbeider de liker, og som har virket godt.

Marius Thauland og Bjørn Devold Eidsvig

DM er jo en tradisjonell mediekanal, men det trenger ikke bety at løsningene er kjedelige. En DM som er kreativ og relevant, skaper i de aller fleste tilfeller høyere oppmerksomhet hos mottakeren enn en vanlig papiravis-DM som jevnlig dumper ned i postkassene våre.

I tillegg er vi brennende opptatt av effekt. Hvis DM-en bare er gøy, men ikke klarer å levere resultater, så er det strengt tatt ikke noen god DM. De to casene vi har plukket ut, er kreative og relevante – og de har levert sterke resultater for annonsørene.

Flaskepost fra Color Line

Vi ønsker å fremheve et norsk case, og attpåtil vår egen kunde Color Line. Color Line har i årevis vært flinke på DM, både mot privat- og B2B-markedet.

Flaskepost-kampanjen er et ypperlig eksempel på en god DM (B2B) som ble kjørt for et par år siden. Flaskeposten – som selvsagt inneholdt et skattekart bestående av forslag til agenda for konferansen – ble sendt ut til tusenvis av aktuelle firmaer, og mottakelsen og resultatene var overveldende. DM-en ble oppfattet som annerledes, morsom, kreativ – og samtidig svært relevant. Flere av mottakerne ønsket å lage tilsvarende DM-er til sine kunder, og da kan man si at Color Line har klart å skape positiv oppmerksomhet der ute.

color line flaskepost 2
Flaskepost fra Color Line

 

Utemøbler i takt med været fra IKEA

Neste case er relevant nå som vi nærmer oss sommer med stormskritt hvor vi finner frem utemøblene og gjør klar grillen. I dette caset skal vi «over dammen» til England der de fleste britiske huseiere har en eller annen form for uterom. Dessverre ser man at mange briter ikke benytter seg av dette området så Ikea ønsket å bygge kjennskap til deres sortiment av utemøbler blant sine IKEA Family medlemmer.

Ved smart bruk av data klarte de å identifisere kunder som har hage koblet opp mot værmeldingen. DM-ene hadde en værmelding for de nærmeste dagene samtidig som man kommuniserte noen gode råd og tips og bygget kjennskap til IKEA sitt sortiment. På dager hvor solen kom frem, kom DM-en i postkassa.

IKEA weather mail
IKEA DM med lokal værmelding

Resultatene viste at IKEA klarte å inspirerer kundene til å forbedre hagene sine samtidig som de så 55% økning i transaksjoner i utemøbler segmentet og økte salget med 34%.

Byrå: Lida London

Besøk gjerne OMD

Del artikkel