Studentene på Fagskolen Kristiania med DM på pensum
Studentene på Fagskolen Kristiania med DM på pensum
Høyskolen Kristiania, kommunikasjonsbyrået Trigger og Bring samarbeider om å gi studentene på høyskolen en DM-brief for Bulder Bank.
Publisert21.04.2021
Det begynte med podkasten Lappemøte
Børre Jensen og resten av byråteamet i Bring kan noen triks i reklameboka. Et av dem er å sponse medier der fremtidens DM-påvirkere får informasjon og inspirasjon. Kreativt Forums (KF) podkast Lappemøte ble sponset av Bring, og der fikk unge i reklame- og mediebransjen blant annet bryne seg på briefer hvor den fysiske DM-en skulle spille hovedrollen.
Blant de som var kreative med briefene, var tidligere studenter fra Fagskolen Kristiania. Det tente en DM-gnist i Aranya Pascale Rusli, studieleder for reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania (som er en del av Høyskolen Kristiania): Hun ble inspirert og ønsket å lage et opplegg for å få studentene sine til å lære mer om reklame i postkassen. Da var veien kort til å ta kontakt med KF, som igjen ba henne ta kontakt med Børre Jensen og teamet med en forespørsel om samarbeid:
Jeg er jo og har alltid vært glad i DM sjøl. Jeg ønsker at studentene skal motbevise at reklame i postkassa er irriterende, at de skal se at DM innbyr til kreativitet og byr på god effekt.
Aranya Pascale Rusli. Studieleder for reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania
Aranya påpeker at DM har jo litt av den samme oppfatningen som reklame generelt nå. Det er mange som har en negativ oppfatning. Derfor er det viktig å få frem fakta om muligheter og effekt. Videre understreker hun at hun har lyst til at studentene skal bli flinkere til å bruke kanalen smart.
Rekruttere forkjempere for DM-en
Bring ønsker å bidra med kunnskap og inspirasjon til de som etter hvert kommer ut i arbeidslivet og skal forholde seg til hva slags reklame som både er kreativ og gir effekt i gitte situasjoner.
Børre Jensen i Brings byråteam påpeker at bruk av fysisk DM og postkassen som en reklame-/kommunikasjonskanal ofte kan bli glemt og sett på som litt gammeldags, ikke minst blant de nyutdannede i bransjen. Når mye av reklamen og kommunikasjonen i stadig større grad blir digital og den teknologiske utviklingen åpner for nye spennende løsninger, kan kanskje de mer tradisjonelle mediene fremstå som litt «trauste». Det er nettopp derfor DM og bruk av analog/taktil kommunikasjon nå kanskje har sin renessanse.
Å spille på flere sanser når du skal påvirke målgruppen, gir ofte svært gode resultater. De kreative mulighetene er uendelige: Hvis du spiller på lukt, smak eller berøring, er det stor sannsynlighet for at målgruppen lar seg begeistre.
Børre Jensen i Bring. Fagansvarlig marked. Innsikt og analyse. Salg
Et ekte DM-prosjekt!
For å gjøre DM-jobbingen så lik som det ekte arbeidslivet som mulig var det viktig å få med en reell oppdragsgiver på dette. I samarbeid med Trigger og konsulent Tone Angsund ble Bulder Bank valgt som brief-oppdragsgiver. Og på vegne av Bulder kom Trigger med følgende brief til studentene:
Lag en DM som ønsker nye Bulder-kunder velkommen. Den kan sendes adressert i posten. Hovedmål er å ønske velkommen, og legge ved betalingskort. I tillegg er det et konverteringsmål: Ta Bulder-appen i bruk.
Lag en DM som har som mål å rekruttere nye kunder. Målgruppe: i markedet. Utforsk gjerne kreative muligheter innen DM. Hovedfokus er nye boliglånskunder.
Fra brief til presentasjon – to hektiske uker
Studentene fikk briefen i uke 15 og får to uker på seg til å lage innhold og kundepresentasjon. I løpet av disse to ukene får de veiledning og innføring til DM på selve briefpresentasjonen. Deretter kommer det noen dager senere en debrief ved Trigger og en oppfølging fra Bring – etter det må de klare seg selv frem til presentasjonen. Studentene er delt inn i byråene Reklamerekruttene, AndebyRÅ og 1001 ideer.
Fra podcastene «Arbeidstittel» og «Lappemøte» har vi sett at det er mange, svært gode unge kreatører der ute. Det ble sendt inn mange bidrag til konkurransene og samtlige holdt et svært høyt kreativt nivå. Vi gleder oss stort til å se hva studentene kommer opp med av gode ideer også denne gangen.
Børre Jensen i byråteamet til Bring
Den store DM-dagen
Kommer kunden til å like ideene våre …? På den store dagen for DM-presentasjoner er det selvsagt stor spenning – både hos studentene og de andre involverte. DM-dommen får de fra en jury bestående av Bulder Bank, kommunikasjonsbyrået Trigger og DM-ekspertene i Bring. Det blir kåret en vinner, men alle bidragene kan du lese mer om i Bring-magasinet senere. Kanskje du får en ide du kan bli inspirert av? Eller får mer lyst til å prøve postkassen som reklamekanal?
De som er med i samarbeidet
Fagskolen Kristiania: Aranya Pascale Rusli
Reklamebyrået Trigger: Tone Angsund og Sebastian Rajendram
Bring: Børre Jensen, Gunn Anita Bendixsen og Kari-Mette Gjertsen