Derfor bør nettbutikken satse på bærekraft

Slik kan tydelig bærekraftsprofil gi nettbutikken din økt konkurransekraft

Visste du at stadig flere kunder velger bort nettbutikker som ikke har en tydelig bærekraftsprofil? Med disse rådene kan du enkelt tilby kunden et grønnere kjøp.

Man sitter foran vindu med sin laptop.

Klimaendringene er vår tids utfordring, og stadig flere ønsker å endre adferden sin for å hjelpe kloden i riktig retning. Det påvirker også handlevanene våre. 

– Vi ser at markedet er i endring. Forbrukerne handler mer brukt, og de kjøper flere produkter i høy kvalitet som varer lenger. Stadig flere foretrekker lokalproduserte produkter og kort transportavstand, og sirkulærøkonomi blir stadig viktigere. Alt dette betyr hardere/tøffere konkurranse om kundene for nettbutikkene, fastslår Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

Flest unge har endret kjøpsvaner

Bring Research samler innsikt om hva skandinaviske nettkunder er opptatt av, gjennom jevnlige undersøkelser i samarbeid med IPSOS.  Tidligere i år gjennomførte Bring Research testshopping  i 90 ulike skandinaviske nettbutikker, i tillegg til en webundersøkelse blant nettkunder. 

Kort om Bring Research Testshopping-undersøkelse

  • Testkjøp ble gjennomført i 90 skandinaviske nettbutikker, 30 per land.
  • Nettbutikkene var i forskjellige bransjer og med forskjellig omsetning.
  • Vekt på levering, retur og miljø gjennom hele kjøpsreisen.
  • 56 sjekkpunkter fra startsiden, til varen var returnert og pengene tilbakebetalt.
  • All testing ble gjennomført på mobil.
  • Webintervjuer med et representativt utvalg av skandinaviske nettkunder.

Undersøkelsen viser at 6 av 10 nettkunder synes det er viktig at nettbutikken har en tydelig bærekraftsprofil. 2 av 10 har bevisst valgt å handle i en butikk eller nettbutikk fordi den hadde en tydelig bærekraftsprofil. Like mange sier at de det siste halvåret har endret kjøpsvaner på bakgrunn av ny kunnskap om miljø og bærekraft. Blant dem under 30 år har dobbelt så mange – altså 4 av 10 – endret kjøpsvanene sine i en mer bærekraftig retning.

– Vi ser en vekst her, og når oppmerksomheten rundt bærekraft nå øker i hele samfunnet, venter vi at kjøpsvanene vil endre seg enda mer framover, sier Pedersen.

Hjelp kunden å ta bærekraftige valg   

Testshoppingen viser imidlertid at nettbutikkene ikke er i takt med forbrukernes bærekraftengasjement:

I bare 15 prosent av butikkene kunne kundene velge produkter som ble beskrevet som bærekraftige. I 28 prosent av nettbutikkene fant testkjøperne informasjon om hva nettbutikken gjorde for miljø og bærekraft, men i 20 prosent av disse tilfellene opplevdes ikke informasjonen som relevant for å ta bærekraftige valg. 

Pedersen poengterer at forbrukerne ønsker hjelp til å ta mer bæredyktige valg – og da holder det ikke å servere svevende vyer. 

– Det er komplekst å være forbruker og orienterte seg om hvordan man kan ta bærekraftige valg. Da er det viktig at nettbutikkene hjelper kundene med dette. Mange har lagt stor vekt på hvilke planer de har, men forbrukeren i dag er mer opptatt av hva de faktisk bidrar med hvis de handler hos deg. Hva gjør du for å hjelpe kundene å ta mer bærekraftige valg når de handler i din nettbutikk?

De som er bevisste på dette, vil vinne kampen om det stadig voksende markedet av kunder som ønsker å handle mer bærekraftig. 

Pedersen har disse tipsene til nettbutikker som vil gi kundene en mer bærekraftig handel: 

1. Gjør konkrete tiltak

Å ta vare på det du har, kjøpe mindre og kjøpe brukt er som kjent noe av det beste du kan gjøre for miljøet. Dette er også noe som flere bedrifter nå begynner å inkludere i forretningen sin – som IKEA, Zalando og Jernia. Zalando er i gang med å selge secondhand-klær i enkelte land, og har uttalt at de skal satse på mer bærekraftige løsninger. IKEA har åpnet gjenbruksbutikk, hvor de kjøper og selger dine gamle IKEA-møbler, og deler villig bort tips til hvordan du kan pusse opp møbler du allerede har. Hos Jernia kan du få rabatt dersom du leverer ødelagte drikkeglass, ildfaste former og stekepanner til gjenvinning. 

– Slike tiltak er konkrete og tydelige for meg som forbruker. De viser at du faktisk gjør noe. Klimakompenasjon, for eksempel, kan oppleves for diffust, sier Pedersen.

Hun tror mange nettbutikker er redde for å bli anklaget for grønnvasking, og derfor dropper å si så mye om bærekraft. Det er det imidlertid ingen grunn til, mener hun. 

– Kunder setter pris på at du er åpen og transparent om de små skrittene du gjør, og at du deler erfaringer. Det bidrar også til å inspirere andre nettbutikker.

2. Tilby grønnere leveringsalternativer  

Transporten av produktet er et område som enkelt kan gjøre handelen grønnere. Det er også noe kunden ønsker: Undersøkelsen viser at 7 av 10 ville valgt et grønnere leveringsalternativ ved lik pris. Kun 12 prosent av nettbutikkene ga imidlertid mulighet til dette, det vil si gjennom å ha med beskrivelser som «fossilfri», «klimakompensert» eller annen informasjon om transportørens kjøretøy eller bærekraftsarbeid. 

– Dette er informasjon som logistikkaktørene legger inn, men det er nettbutikkens IT-systemer som må sørge for at denne informasjonen vises i leveringsvalgene.

sort-hvitt bilde av Kjersti Pedersen
Kjersti Pedersen mener at nettbutikkene må bli flinkere til å vise grønnere leveringsalternativer i kassen.

Bring er flere ganger blitt kåret til den mest bærekraftige aktøren i logistikkbransjen, og tilbyr stadig mer fossilfri levering i Norden. Pedersen poengterer at mange tror de grønnere leveringsalternativene er dyrere, noe som ikke er tilfellet. 

– Vi vet at kundene er prissensitive. I Bring tar vi verken mer eller mindre betalt for grønnere levering, det er en omstilling som skjer innenfor alle våre eksisterende tjenester. Ved å velge Bring tar kunden et aktivt valg om grønnere løsninger, sier Pedersen. 

NB! Visste du at du i Mybring kan beregne klimaavtrykket til sendingene dine?

3. Gi et grønt sisteinntrykk med bærekraftig emballasje  

I tillegg til å transportere varen mer klimavennlig, kan du også pakke den inn på en mer bærekraftig måte. I testshoppingen mottok 25 prosent varen i emballasje som var resirkulert, eller på en annen måte mer bærekraftig. 

Bærekraftig emballasje gir nettbutikkene mulighet til å gi et grønt sisteinntrykk, og til å skille seg fra konkurrentene.

Kjersti Pedersen

Få gode råd til hvordan du kan pakke produktene dine mer bærekraftig her.

NB! Visste du at Bring er i gang med å utvikle gjenbrukbar emballasje? Les mer om vårt innovasjonsarbeid innen sirkulærøkonomi.

4. Reduser returer med gode beskrivelser  

En annen enkel måte å redusere utslippene på, er å redusere antallet returer. Dette er ofte transportetapper som kunne vært unngått dersom kunden hadde fått bedre informasjon i forkant av kjøpet.

– Det viktigste du kan gjøre for å få færre returer, er å gi gode produktbeskrivelser og størrelsesguider, tipser Pedersen.