Visste du at det er store forskjeller på hva som ligger til grunn for et gavekjøp på nett sammenlignet med når man handler til seg selv? Forbrukerundersøkelser fra Bring Research viser at enkelte ting i kjøpsreisen er viktigere når man skal handle til andre.
Hvordan finner kundene veien til gavene?
Du ønsker helt sikkert at både nye og eksisterende kunder skal finne veien til nettopp din nettbutikk. Da er det lurt å vite at veien frem til gavekjøpet ser litt annerledes ut for nye kunder sammenlignet med de som har handlet hos deg tidligere.
I Gaveguiden fremkommer det for eksempel at sosiale mediekanaler spiller en viktig rolle for å lokke nye kunder til gavekjøp. Innsikt om hvilke informasjonskanaler som trigger gavekjøperne gir deg et bedre grunnlag for å legge markedsføringspengene der de treffer best.
Trygghet er en viktig faktor
Undersøkelsene* som ligger til grunn for Gaveguiden viser at så mange som 6 av 10 kunder handlet gaver i nettbutikker de ikke hadde handlet i før. Det er dobbelt så mange som når man handler til seg selv.
Bring Research viser at informasjon er viktig tidlig i kjøpet for nye kunder. De har behov for mer informasjon og trygghet enn kunder som har handlet hos deg før. Gaveguiden gir deg gode råd til hvordan du kan trygge gavekjøperne. Tiltak som du enkelt kan få på plass, og som kan avgjøre om kundene vil oppleve nettbutikken som trygg nok for å fullføre sitt kjøp eller ikke.
Sjekkliste for økt konvertering
Gaveguiden tar deg igjennom alle punkter som 3000 nettkunder har sagt er viktige for gavekjøp. Er ditt marked i flere skandinaviske land, vil du finne forskjellene mellom de ulike landene ekstra interessante.
Du får også en sjekkliste, som du kan følge for å se om du har oppfylt de kriteriene som er viktige for nye nettkunder når de skal handle gaver fra din nettbutikk.