Netthandelen.no opplevde god effekt og verdifull innsikt gjennom å benytte postkassen som reklamekanal i kombinasjon med digitale kundeaviser på Shopgun.
I 2019 gikk Netthandelen.no over fra å være en nettauksjon til å tilby kunder faste lave priser på kvalitetsprodukter. For å fortelle om endringene valgte de DM og postkasse som kanal. Med DM kunne de både fortelle om endringene de har gjort i tillegg til å vise bredden av sortimentet til en bred målgruppe.
– DM fungerer fint for oss når vi nå ønsker å brande oss som en nettbutikk med kvalitetsprodukter til faste lave priser, forteller Veronica Slettedal i Brandsdal Group og fortsetter:
– Det gode samarbeidet med Bring sikret at vi valgte det beste kreative uttrykket, fant riktig målgruppe, timet kampanjene samt fikk testet både budskap og effekt underveis.
Slik målte vi
DM forbindes ofte med salgsutløsende kampanjer, men i dette tilfellet var det viktigere å kunne fortelle at de hadde valgt å ta med seg de varene Netthandelen.no er flinkest på – varer til utemiljø og garasje – over i en fastprisbutikk.
– Noen stusset litt over at vi, som netthandelsaktør brukte DM, men vår erfaring er at det kan gi gode resultater, sier Veronica.
Målet for kampanjen var å vise ny profil og sortimentet, noe som ikke alltid er enkelt å måle.
Derfor ble ulike forsider testet før kampanjestart for å se hvilke forslag som scoret høyest hos målgruppen. I tillegg skulle kampanjen måles i etterkant for å se i hvilken grad den ble lagt merke til og hvordan den traff i målgruppen.
Det ble også lagt inn kampanjekoder som kun var i DM utsendelsen og et telefonnummer kunder kunne ta kontakt med Netthandelen.no på.
Etter at forsidene var blitt testet og valgt ble kampanjen planlagt kjørt i tre ulike distribusjonsområder som et forsøk på å treffe sesongen for utemøbler bedre samt gjøre det mer håndterbart for kundemottaket hos Netthandelen.no.
Nøye utvalgt målgruppe
Veronica forteller at målgruppen og områdene ble valgt i tett samarbeid med Bring.
– Det var viktig for oss å treffe barnefamilier som bodde i eneboliger med hage. I tillegg starter sesongen litt ulikt avhengig av hvor i landet du bor så vi timet kampanjene også etter dette.
Kampanjeperioden var i uke 17-19 med et opplag på cirka 100.000 i hver av ukene.
I tillegg ble Shopgun brukt for å øke dekningen noe i de utvalgte områdene. Både før, under og etter kampanjene var det god dialog mellom Netthandelen.no og Bring for å sikre en god informasjonsflyt og gjennomføring.
Gode resultater over hele linja
Netthandelen.no er godt fornøyd med resultatene fra kampanjen.
Det viktigste for Netthandelen.no var å få frem budskapet om at de leverer kvalitetsprodukter til faste lave priser og bidra til å endre oppfatningen fra at de har vært kjent som en nettauksjon.
Resultater fra effekttester gjort under og etter kampanjeperioden viser at publikum har fått et mer positivt inntrykk av Netthandelen.no etter å ha mottatt DM-en.
Mer enn 8 av 10 mente Netthandelen.no er rimeligere enn konkurrenten på samme produkter.
Resultatene bekrefter også at kundene i langt større grad ønsket å handle produkter med faste lave priser og ikke på auksjon, og at publikum i større grad oppfatter dem som en netthandelsbutikk enn en nettauksjon.
Og selv om gode salgsresultater ikke var hovedmålet, viser bruk av en unik kampanjekode at også her leverte DM-ene bra. Antall innløste kampanjekoder i perioden ble brukt over 50 ganger, og snittordren for kunder med kampanjekoden var høyere enn den generelle snittordren i perioden.
Netthandelen.no opplevde i tillegg helt tydelig pågang på telefon de dagene DM-en gikk ut. Telefonnummeret i DM ble heller ikke oppgitt noe annet sted, så alle som ringte det nummeret har fått det fra DM.