Steg 1: Oppsett av returavtale for mottakerbestilt retur
Det er enkelt å ta i bruk vår løsning for mottakerbestilt retur. Det eneste du må gjøre er å kontakte din kontaktperson i Bring og be om at det settes opp en returavtale som er aktivert for mottakerbestilt retur. Følgende informasjon må spesifiseres i returavtalen:
- Hvilken returtjeneste du ønsker å bruke
- Returadressen som alle returene skal sendes til
- Om du ønsker at returadressen skal være låst eller redigerbar
- Returkoden du ønsker å knytte opp mot returavtalen
Du kan tilby flere av våre returtjenester i løsningen for mottakerbestilt retur. Det kan opprettes én returavtale per returtjeneste per kundenummer.
Steg 2: Oppsett av link til mottakere
Hvordan du ønsker å distribuere ut returkoden er opp til deg. Du kan for eksempel legge den ut under retursidene i din nettbutikk, eller du kan printe den sammen med returinstruksen på følgeseddelen i utgående sending.
Mottaker trenger å vite følgende for å bestille sin retur:
- Link til nettstedet: retur.bring.no for bedrifter, retur.posten.no for private
- Returkoden
For å gjøre det så enkelt som mulig for dine mottakere, anbefaler vi at du lager en direktelink som også inneholder returkoden. Da kan mottaker raskt klikke på/skrive inn linken, og søk på returavtale vil skje automatisk ved landing på siden. En slik 2 in 1 link lages ved å legge til returkoden etter "=" i følgende streng:
- Bedriftsmottakere: https://retur.bring.no/?q=
- Privatmottakere: https://retur.posten.no/?q=
Eksempel: returkode 12345678999 -> link https://retur.posten.no/?q=12345678999
Hvis du ønsker at referansefeltet skal forhåndsutfylles når mottaker lander på siden, kan selve referansen inkluderes i direktelinken etter "ref=" i følgende streng:
- Bedriftsmottakere: https://retur.bring.no/?q=12345678999&ref=
- Privatmottakere: https://retur.posten.no/?q=12345678999&ref=
Eksempel: returkode 12345678999 og referanse "Dette er en referanse" -> link https://retur.posten.no/?q=12345678999&ref=Dette er en referanse
Steg 3: Mottaker genererer retursending selv
Mottaker bestiller enkelt sin retur ved å:
- Klikke på/skrive inn linken med returkoden.
- Fylle ut navn, adresse og antall kolli som skal returneres.
- Klikke "Lag returetikett". Returetiketten kommer opp og er klar til å skrives ut.
Hvis returen er en norsk pakkereturtjeneste (med unntak av Retur pakke i postkassen), vil mottaker motta en QR-kode på bekreftelsessiden. QR-koden kan brukes til å skrive ut returetiketten på alle Postens innleveringssteder i Norge. Mottaker slipper å skrive ut returetiketten hjemme, og får en bekvem returopplevelse.