Slik digitaliserer du logistikken i din nettbutikk
Slik digitaliserer du logistikken i din nettbutikk
Det blir stadig mer populært å digitalisere flere sider ved netthandelen. Muligheten til å bruke data og kunstig intelligens for å effektivisere logistikken, skaper flere muligheter for netthandlere.
Publisert2022.11.10Sist oppdatert2024.06.05
Vi ser en sterk automatiseringstrend i skandinavisk netthandel, der man jobber for å skape en mer effektiv logistikk. Men mange har utfordringer med å komme i gang, særlig mindre nettbutikker. Det må investeres ganske mye for å opprette et automatisert lager, noe som kan være avskrekkende for mange. Men, det finnes en god løsning på dette.
Med fulfilmentløsningen Shelfless fra Bring kan nettbutikken din utnytte høyautomatiserte fulfilmentlagre i verdensklasse, og bare betale for den flaten som brukes. Dette gjør at både store og små nettbutikker kan benytte seg av denne tjenesten uten å investere store summer i eget høyautomatisert lager.
En utfordring med å automatisere logistikken er ofte å harmonisere de ulike systemene gjennom hele logistikk kjeden. Saman, Head of Digital i Shelfless, forklarer:
Det er ikke enkelt å automatisere en lagerløsning selv. Dels er det en stor investering, men det er også en omfattende jobb å få de ulike prosessene til å fungere i harmoni med hverandre.
Saman Hadiani
- Variasjonen av all automatisering, fra roboter til transportbånd og heisteknologi, gjør arbeidet komplekst.
Sømløs integrasjon med eksisterende systemer
For at du som kunde skal lykkes med virksomheten din, er en av hoved forutsetningene en smidig og enkel on-boarding. Derfor har Shelfless allerede over 40 ferdige integrasjoner på plass for deg som er våre kunder, uansett om det gjelder e-handelsplattformer, forretningssystemer eller andre viktige tjenester innenfor e-handelsøkosystemet.
Om ikke dette er nok, har vi også et integrasjonsteam som bygger kundeunike løsninger om nødvendig. I tillegg til sømløs integrasjon, tilbyr vi våre kunder mange ulike funksjoner i våre WMS-løsninger. Vi har både en egenutviklet og en OTS (hyllevare) WMS-løsning for å kunne gi deg som kunde det absolutt beste utvalget av funksjoner som passer dine behov.
Lager i hele Norden
Det å være nær kunden er en annen trend Saman kjenner igjen.
– Vi ser at nettbutikkene ønsker at lageret skal fordeles på flere steder, forklarer han.
Med Shelfless trenger du ikke lager selv, og du slipper dermed kostnadene det medfører. Hos oss får du muligheten til å bruke lagrene som er strategisk plassert rundt om i Norden, noe som gir et konkurransefortrinn da lageret er nærmere sluttkundene. Vi hjelper deg med å organisere og ta vare på dine varer på en smart og effektiv måte mellom våre varehus, du får rett og slett et effektivt lager tilpasset dine behov. I tillegg gjør dette det mye enklere å komme inn på markeder utenfor Norges grenser.
Utnytt data til din fordel
Også innen datainnsamling er det et potensial for å utvikle virksomheten. Kunstig intelligens kan bruke data til å forutsi bestillinger, noe som fører til bedre lagerstyring og dermed kortere leveringstid til nettbutikkens kunder. Saman har også sett en trend som handler om at oppstartsbedriftene er svært opptatt av å samle inn data og å bruke dem på best mulig måte.
Shelfless har en ambisjon om å demokratisere data også for mindre og mellomstore nettbutikker, for å kunne gi dem en digital opplevelse av de outsourcede lagrene sine. Ved hjelp av visuelle modeller av lageret i sanntid kan nettbutikkene se simuleringer av for eksempel endringer i sortimentet.