Pakke til hentested – det mest populære leveringsalternativet
Netthandelen er stadig i vekst og antallet nettbutikker som konkurrerer om nettkundene, fortsetter å øke. Denne utviklingen betyr også at antallet leveringsalternativer øker. Den nyeste statistikken fra Bring Research viser imidlertid at de tre vanligste leveringsalternativene for skandinaviske nettkunder fortsatt er pakke til hentested, hjemlevering eller pakkeboks.
40–50% av skandinaviske nettkunder velger pakkelevering til hentested
Ifølge statistikk fra Bring Research (fra november 2023) er levering til hentested innen netthandel det mest populære leveringsalternativet for nettkunder. Leveringsmetoden innebærer at pakken leveres til en butikk, kiosk, nærbutikk eller lignende, der kundene kan hente pakker i åpningstiden. Det betyr personlig service, økt tilgjengelighet og fleksibilitet ved levering og retur, samt redusert risiko for mislykkede leveringsforsøk.
Statistikken fra Bring Research er hentet fra en undersøkelse blant tusenvis av skandinaviske nettkunder som nylig har handlet på nettet. Et av spørsmålene som ble stilt var “Hvilket leveringsalternativ valgte du ved ditt siste kjøp online?”. Resultatene viser at 41% i Sverige, 53% i Danmark og 42% i Norge valgte pakke til hentested.
På spørsmålet “Hvilket leveringsalternativ kommer du til å velge ved ditt neste kjøp?” kom pakke til hentested også på topp, men med litt lavere tall (Sverige 24%, Danmark 41% og Norge 31%).
Fordeler med pakkelevering til hentested for nettbutikken din
Så hvorfor er levering av pakke til hentested et sentralt aspekt for nettbutikken din? Her er en liste med en rekke fordeler for både dine kunder og din egen virksomhet, samt hvordan hentestedene bidrar til økt kundetilfredshet og mer effektiv logistikk.
Økt bekvemmelighet og fleksibilitet
Som vi alle vet, er tiden dyrebar og vi gjør alt vi kan for å effektivisere hverdagen. Ved å tilby levering og retur til og fra et bredt utvalg av hentesteder på ulike plasser, gir du kundene dine mulighet til å velge det leveringsstedet som passer dem best. Noen kunder foretrekker for eksempel å slippe å tilpasse seg bestemte tider for hjemlevering, og ønsker i stedet å hente eller returnere pakker i en matbutikk eller en annen butikk.
Hva nettkundene synes er praktisk og fleksibelt, avhenger av deres egne behov. Det er derfor en fordel om du kan tilby en helhetsløsning for leveranser i nettbutikken din som omfatter flere ulike leveringsalternativer.
Redusert risiko for mislykkede leveringsforsøk
Vi kjenner alle igjen frustrasjonen over en uteblitt levering. Og det er selvsagt like frustrerende for nettbutikken. Mislykkede leveringsforsøk koster dyrebare ressurser og unødvendige leveringskostnader, i tillegg til at det skaper irritasjon hos kundene.
Å sikre at pakkene når frem til kundene uten problemer, eller at pakkene faktisk blir levert til kundene og ikke må sendes tilbake til lageret, er derfor en av de største utfordringene for nettbutikker. Ved å tilby levering til hentested reduserer du risikoen for mislykkede leveranser, for eksempel hvis kunden ikke er hjemme på leveringstidspunktet. Kundene kan nemlig hente (eller returnere) pakkene når det passer. I tillegg har hentestedene mye større kapasitet til å håndtere store volumer, slik at du kan være sikker på at pakkene får plass og at kundene ikke blir frustrerte over endringer i leveransene.
Kostnadseffektiv leveringsløsning
Levering og retur av pakker via hentested er ofte en kostnadseffektiv løsning for nettbutikker. Ved å samarbeide med en pålitelig og profesjonell leveringspartner kan du dra nytte av deres etablerte nettverk av utleveringssteder og dermed redusere dine egne leveringskostnader. I mange tilfeller kan en partner dessuten forhandle frem gunstige avtaler og volumrabatter, noe som ytterligere reduserer kostnadene og øker lønnsomheten.
Forbedrer kunderelasjonen og lojaliteten
Ved å tilby kundetilpassede leveranser viser du at du bryr deg om kundenes behov og prioriterer deres kjøpsopplevelse. Slik er levering til hentested en smart måte å styrke og vedlikeholde relasjonen til kundene på, samt øke lojaliteten til varemerket ditt. At leveranser og returer også betjenes av servicepersonalet på utleveringsstedet, bidrar også til en smidigere og mer personlig kundeopplevelse.
Tilby leveranser som helhetsløsning og styrk merkevaren din
Hvis du som driver nettbutikk ønsker å forbedre kundeopplevelsen og ligge foran konkurrentene, er det en stor fordel dersom leveransene i nettbutikken er en del av en helhetsløsning. Her bør vanlige alternativer som pakke til hentested, pakkebokser og hjemlevering inngå, slik at kundene får flere leveringsalternativer og valgmuligheter. Det viser at du setter kundenes behov og ønsker i sentrum.
Husk at kundene snakker med hverandre. Hvorfor ikke gjøre leveransene dine til et av dine sterkeste salgsargumenter, samtidig som du forbedrer kundeopplevelsen, reduserer kostnadene og øker konkurransekraften?