Postkassen - kjent og kjær i over hundre år, og den forsetter bare å øke i popularitet. Det kan også skjønnhetsgiganten Blivakker skrive under på.
I dag finnes det mange hentesteder, både selvbetjente og betjente. Spesielt i de store byene, finnes det omtrent på alle kanter. Men hvor er det kundene dine egentlig vil ha pakkene levert?
Du gjettet riktig - så nære hjemmet som mulig.
Fornyer våre hjemleveringstjenester
01.02.2025 endrer våre hjemleveringstjenester navn. Pakke i postkassen vil hete Pakke hjem i postkassen, og Pakke levert hjem vil hete Pakke hjem pluss. Fra samme dato vil du også med Pakke hjem i postkassen kunne tilby lørdagslevering i Oslo-området.
Pakke hjem i postkassen passer for mindre pakker opptil 5 kg. Får ikke pakken plass i postkassen, kan den leveres utenfor døren eller til et hentested.
Pakke hjem pluss gjelder for pakker opptil 35 kg. Her er det personlig overlevering dersom mottaker er hjemme. Om mottaker ikke er hjemme kan pakken settes igjen, eller leveres til hentested – alt ettersom hva mottaker ønsker.
Levering i postkassen er en konkurransefordel
Til tross for at det kan anses som en relativt «gammel» kanal, viser nye tall fra Bring Research at det stadig blir flere som velger å få pakkene sine levert hjem i postkassen. Ikke nok med det, i 2024 har også andelen pakker som leveres utenfor døren når postkassen er full eller låst, økt.
En mangel hos flere nettbutikker
I samme undersøkelse ble deltakerne spurt om hvilket leveringsalternativ de likte best. 33% svarte postkassen. Da de deretter ble spurt om årsaken til at de ikke velger leveringsalternativet de foretrekker, var hovedårsaken at nettbutikken ikke tilbød det.
Dette viser hvor viktig det er for nettbutikker å ha postkassen som et leveringsalternativ. Ikke bare møter du kundenes preferanser, du øker også kundetilfredsheten og sjansene for at de handler hos deg.
Hvorfor er postkassen så populær?
For mange kunder er enkelhet og tilgjengelighet avgjørende, og å få pakken levert direkte i postkassen oppleves som både tidsbesparende og praktisk.
Med pakke hjem i postkassen behøver de heller ikke å tenke på å sette av tid til å hente den et annet sted eller forholde seg til noen andre når de skal hente pakken.
- Jeg velger alltid levering i postkassen om jeg kan. Det er nært hjemme, jeg slipper kø og jeg slipper andre folk, pluss at jeg kan la samboeren min hente pakken. Og så oppleves det mye raskere å få den levert rett hjem.
- anonym bruker
Ja, det finnes selvfølgelig tilfeller der postkassen ikke er det beste alternativet. Derfor er det aller viktigste du kan gjøre for dine kunder å tilby dem stor valgfrihet. Les mer om hva fleksible leveranser betyr for kundene dine.
Er kundene villige til å betale mer for levering hjem?
En aktør som opplever at kundene stadig velger levering i postkassen, er skjønnhetsgiganten Blivakker. De gjorde nylig en test i sin checkout, der de ønsket å se på betalingsviljen til kundene.
For en bestemt periode kunne kundene deres velge gratis levering til hentested, eller betale 49 kr for Pakke i postkassen. I en annen periode hadde de redusert prisen på hentested, mens Pakke i postkassen var det samme. Og resultatene – de var overraskende.
- Til tross for at kundene kunne velge leveringsalternativer som var rimeligere, og at disse var plassert øverst i checkout, valgte nesten 50% Pakke i postkassen, forteller Thor Molle, logistikkdirektør i Brandahl Group.
Også utenom testen kan Thor fortelle at postkassen er det mest populære leveringsalternativet hos dem.
- Vi oppfatter at dette er det mest foretrukne valget blant kundene våre. Omtrent 70% av alle kjøp som gjøres i nettbutikken blir levert i postkassen. Satt på spissen, er det ikke lenger opp til oss om vi skal ha det som leveringsalternativ eller ikke, vi må ha det for å møte kundenes forventninger.
Tilbyr du ikke levering til postkassen, men vil gjerne gjøre det? Det er fort gjort å få det på plass. Trykk på knappen under, så viser vi deg hvordan.
Er du nysgjerrig på hvilke preferanser dine kunder har?
Vi oppfordrer deg til å teste selv. En test i checkout vil kunne gi deg klare indikasjoner på hvilket leveringsalternativ kundene dine foretrekker.
Når bør du tilby hva?
Størrelse og verdi er to faktorer som spiller en stor rolle for hvilket leveringsalternativ du bør tilby. Sender du varer av liten størrelse (opptil 5 kg) til middels verdi, er som regel Pakke hjem i postkassen en perfekt match. Og skulle det ikke være plass, kan du som avsender gjøre det mulig for mottaker å velge levering utenfor døren.
Pakke hjem pluss for større pakker
Sender du større eller verdifulle pakker opptil 35 kg, bør du tilby Pakke hjem pluss. Med denne tjenesten er det også inkludert kveldslevering i flere store byer, samtidig som mottaker får stor fleksibilitet, både knyttet til omdirigering og leveringsvindu.
Våre hjemleveringstjenester skal gjøre det lettere for kunden å velge tjenesten som dekker deres behov. Sender du varer av ulik størrelse, vekt og verdi, bør du tilby begge tjenestene. På den måten får mottakerne større valgfrihet og kan velge det som passer dem best.
Fortsatt ikke overbevist?
Både Pakke hjem i postkassen og Pakke hjem pluss er blant våre beste pakkeprodukter, og inkluderer mange fordeler:
Pakke hjem i postkassen
Eneste leverandør som leverer hjem til mottakere i hele landet
Levering 5 dager i uken til 60% av befolkningen
Levering annenhver dag til resten av landet
Lørdagslevering i Oslo-området (Helt nytt! Gjelder fra 01.02.25)
Over natten levering i Oslo-området
Mulighet til å levere utenfor døren om avsender ønsker det
På toppen av dette leveres rundt 2/3 pakker med el-kjøretøy.
Pakke hjem pluss
Rask levering, neste dag i ~60% av landet
Personlig levering på døren, eller gjensetting
Kveldslevering i større byer
Ekstra trygghet med forsikring
God fleksibilitet gjennom kundereisen
Er ikke Pakke hjem i postkassen eller Pakke hjem pluss et leveringsalternativ i din nettbutikk? Vi hjelper deg gjerne med å få det på plass.