Hva er ETS?

EU Emissions Trading System (ETS) ble innført i 2005 som et verktøy for å redusere utslipp av klimagasser. Siden 2005 har ETS satt en grense for den totale mengden klimagasser som selskaper kan slippe ut per år og krever at disse utslippene overvåkes.

Truck on a road

Slik fungerer systemet

Et antall utslippskvoter, som er "valutaen" på karbonmarkedet, utstedes.

Selskaper som ikke har nok utslippskvoter til å dekke sine utslipp, blir ilagt bøter.

  • Har du ikke nok utslippskvoter? Reduser utslippene, eller kjøp ekstra kvoter. 
  • Har du ekstra utslippskvoter? Selg dem eller spar dem til neste år. 

Over tid reduseres grensen for den totale mengden klimagasser som selskapene får slippe ut. Færre kvoter utstedes, teknologier for reduserte utslipp utvikles, og de totale utslippene reduseres.

I dag dekker taket og handelssystemet omtrent halvparten av EUs utslipp og mer enn tre fjerdedeler av det internasjonale karbonmarkedet.

Cap and Trade-system

ETS fungerer ut fra prinsippet om "Cap and Trade". Et tak er en grense for den totale mengden klimagasser som kan slippes ut av anleggene og operatørene som omfattes av systemet.

Taket reduseres årlig i tråd med EUs klimamål, noe som sikrer at utslippene reduseres over tid. Siden 2005 har EU ETS bidratt til å redusere utslippene fra kraft- og industrivirksomheter med 37 %.

Fra 2024 vil skipsfartsindustrien inkluderes i ETS

I januar 2024 utvides ETS til å omfatte utslipp fra alle skip med en bruttotonnasje på over 5.000 tonn som opererer ruter innenfor EU.

Skipsfartsindustrien vil implementeres i tre trinn. Den første fasen starter 1. januar 2024 og omfatter utslippstillatelser for 40 % av utslippene.

I 2025 vil ETS dekke 70 % av utslippene, og i 2026 vil 100 % av de bekreftede utslippene beskattes.

Den typen skipsfart som først vil bli berørt, er passasjer- og lasteskip med en bruttotonnasje på over 5.000 tonn som opererer ruter innenfor EU.

  • 50 % av utslippene dekkes for ruter til og fra EU. 
  • 100 % av utslippene dekkes for ruter mellom to EU-havner og når skip befinner seg i EU-havner.

Sammendrag

ETS har som mål at selskaper skal betale for sine klimagassutslipp, bidra til å redusere utslippene og generere inntekter for å finansiere EUs grønne omstilling. 

  • Systemet gjelder i alle EU-land, samt Island, Liechtenstein og Norge (EØS/EFTA-land). 
  • Det dekker utslipp fra rundt 10 000 anlegg innen energisektoren og industrien, samt flyoperatører som flyr innenfor EU og avgår til Sveits og Storbritannia – eller omtrent 40 % av EUs utslipp.