DIGITOLL | Digitalisert tollbehandling 

Med Digitoll fra Tolletaten forgår tollbehandlingen digitalt– en løsning som sikrer en mer effektiv og sømløs grensepassering, samtidig som den forenkler tidkrevende og manuelle prosesser.

Digitoll-konseptet er tre-delt og basert på følgende sentrale forutsetninger: 

  • Informasjon leveres digitalt, før eller senest ved grensepassering.  

  • Tolletaten behandler og risikovurderer informasjon før eller senest ved ankomst.  

  • Automatiserer grensepasseringen i størst mulig grad.  

Hva innebærer DIGITOLL?  

Den nye løsningen betyr at det ikke lenger er mulig å fortolle varer opptil 10 dager etter grensepassering. Dette sikrer at Tolletaten mottar nødvendige vareopplysninger før eller senest ved grensepassering. Det innføres plikt til digital informasjon om transporten og importvarer før varene passerer norskegrensen, noe som vil gi en raskere passering på grensen. 

Hva betyr det for Bring sine kunder?  

Som kunde av Bring vil du i utgangspunktet oppleve minimal påvirkning, forutsatt at vi mottar nødvendig informasjon for tollbehandling i god tid før grensepassering til Norge. Om du eventuelt blir berørt, vil du bli kontaktet av Bring før endringene trer i kraft.  

Ønsker du hjelp med toll? Posten Bring kan utføre alle prosesser i Digitoll for deg, og sikre at dine varer flyter smidig over grensen og blir korrekt fortollet.

Har du spørsmål? Kontakt gjerne våre tollrådgivere