Julen 2024 – Forberedelser og leveringsfrister

Vi er midt i høysesongen for leveranser og venter store pakkevolumer. For å håndtere den økende pakkemengden gjør vi en rekke tiltak for å sikre at varene dine kommer frem til dine kunder i tide. Med ekstra medarbeidere, mange nye elektriske kjøretøy og flere sjåfører er Posten og Bring klare for årets høysesong. Vi skal gjøre vårt for at juletrafikken flyter, og at årets julegaver kommer frem til riktig tid. 

Slik forbereder vi oss: 

  1. Det siste året har vi plassert ut enda flere pakkebokser, og har nå pakkebokser på over 2000 steder rundt om i Norge. Dette skal gjøre det enda enklere både å hente og returnere pakker og kundene elsker det, Henting i Pakkeboks har en kundetilfredshet på 4,8 av 5. Du kan lese mer om Pakkeboks her.
  2. Vi har oppdatert våre produksjons- og IT systemer på terminalene for å sikre fortsatt god kontroll og styring og slik er vi også rigget for økte volumer og kan fortsette å tilby gode digitale tjenester (sporing, varsling og rapporter mm).
  3. Det er planlagt full produksjon også i helgene på sorteringsterminalene fra og med Black Week. 
  4. Det vil sendes SMS- og e-postvarsel med oppfordring til mottaker om å hente raskt, for å frigjøre lagringsplass på hyller og gulv til nye pakker. 
  5. Vi har lagt til en ekstra produksjonsdag fra 25.11.2024, og utvidet tidsvinduet for hjemlevering til kl. 22 fra 18.11.2024.
  6. Vi henter inn ekstra personell både på terminaler og til distribusjon. 
  7. Vår kundeserviceavdeling er rigget for økt trafikk med utvidet bemanning, og står klare til å hjelpe på telefon og livechat. Posten oppdaterer sporingsappen og chatboten, slik at det skal være enklest mulig for dine kunder å få hjelp. Vi har åpent til kl. 19 for privatsegmentet fra 02. - 23.12.2024.
Bring bil leverer varer en vinterdag.

Sammen skal vi klare det  

Vi skal gjøre vårt ytterste for at dine pakker skal komme frem tidsnok, og det finnes også ting som du kan bidra med for å hjelpe. For at pakkene skal komme frem til rett person, i god stand og i tide trenger vi å hjelpe hverandre. Her er noen tips til hva du kan gjøre for å bidra til en så smidig levering som mulig: 

  • Kontakt oss dersom du forventer store forandringer i volum. 
  • Lever inn pakkene så tidlig som mulig, og husk å registrere/oppgi mobilnummer til mottaker, slik at vi kan gi korrekte varslinger underveis. 
  • Har du noen tomme pakkebur som ikke blir brukt? Send dem med ved neste opphenting. Pakkebur er alltid en mangelvare i høysesongen.  
  • Tilby dine kunder "Pose på døren" dersom du har Pakke i postkassen som leveringsalternativ. Dette er en tilleggstjeneste som gjør at pakken leveres i en pose på døren dersom postkassen er full eller pakken for stor for postkassen. Det gjør at kundene dine slipper å dra til hentested om pakken må returneres dit. Slik bestiller du Pose på døren i Mybring. 
  • Emballer alle pakker på en sikker måte, slik at innholdet tåler håndtering og transport. Her får du tips om hvordan du pakker en sending. 
  • Pass på at etiketter er lesbare og sitter korrekt. Få med deg disse gode tipsene til korrekt påføring av etiketter
  • Husk også å overføre EDI-filen i tide, slik at ikke pakkene blir liggende i transit og risikerer å bli forsinket. Les her hva du må tenke på når det gjelder overføring av EDI
  • Merk at terminalene våre holder stengt for innlevering av post, pakker og gods julaften, nyttårsaften og onsdag før påske (med unntak av importvolumer og SameDay).

For deg som har en nettbutikk

For nettbutikker er netthandel mer intens under Black Friday og jul enn noen annen gang. Det er derfor viktig å gi kundene en god brukeropplevelse for å sikre at de handler hos deg. Her har vi laget en guide som kan hjelpe deg å forberede deg best mulig til årets mest intense handelsperiode.

De fleste pakker og brev som sendes i Norge leveres innen 1-3 dager, men rett før jul er det lurt å levere inn litt før. Fristene varierer i forhold til hvilke tjenester du bruker og hvor langt du skal sende, men normalt holder det å sende før midten av desember.

Pakker

Frist mellom 16. og 19. desember

Pakker vil følge våre normale fremsendingstider, men kan bruke lengre tid i høysesongen. 

  • Pakke til bedrift, Pakke til hentested, Pakke levert hjem og Pakke i postkassen: +1 dag fra 25. november til 1. januar 2025.
  • Gjelder også gamle tjenester som Bedriftspakke og Servicepakke: +1 dager fra 25. november til 1. januar 2025.
  • Tidsvinduet for Levert hjem utvides til kl.15-22 fra 18.11.2024.

Pakke i postkassen

Frist 18. desember (innen Sør- eller Nord-Norge) og 16. desember (fra Sør til Nord-Norge og fra Nord- til Sør-Norge)

Leveranse normalt innen 2-3 dager.

Brev til postkassen

Normalt leveres brev innen 2-3 dager, men vær oppmerksom på at det grunnet store volumer i julen kan det ta noe lengre tid.

Stykkgods

Frist 17. desember for godssendinger fra Sør-Norge til Nord-Norge og fra Nord-Norge til hele Norge og frist 18. desember for godssendinger i Sør-Norge.

Ekspress

Frist 19. desember for Ekspress neste dag og Norgespakke neste dag.

Frist 23. desember for samme dag/hurtig leveranse i Norge (i samme by).

Frist for ekspresslevering av internasjonale sendinger:

Europa: 18. desember.

Resten av verden: 16. desember.

Home Delivery (hjemlevering av større og tyngre varer)

Nord-Norge har innleveringsfrist 11. desember*

Sør-Norge har innleveringsfrist 16. desember*

*Enkelte postnummer vil kunne ha tidligere innleveringsfrist

Send innen datoene vi anbefaler for det enkelte land. Husk å skrive riktig navn og adresse, samt tolldokumentasjon der det er påkrevd. De som skal lengst bør sendes i slutten av november.

Brev

Sverige, Danmark - 14. desember
Resten av Norden - 10. desember

Tyskland - 13. desember
Ukraina - 01. desember
Resten av Europa - 08. desember
USA og Canada - 06. desember
Resten av verden - 01. desember

Pakker til utlandet

Innleveringsfristene er fastsatt i samarbeid med andre lands postselskap for å sikre at juleposten er fremme til jul.