Bring styrer lageret og hjelper AMOK hengekøyer

Bring styrer lageret og hjelper AMOK med å få hengekøyer raskt ut i verden

På Instagram eller Facebook har du kanskje lagt merke til en luksusvariant av en hengekøye du kan ligge flatt i? Det er en AMOK. Og den er etterspurt over hele verden. Da blir det mye å gjøre. Og da er det viktig med en god logistikkpartner.

En rød hengekøye hengt opp mellom to trær foran et vann

Med lynraske AutoStore-roboter og et helautomatisert lagersystem sikrer Bring at AMOK har best mulig vareflyt. Da kan AMOK-eierne konsentrere seg om kjernevirksomheten.

Fra studentidé til forretningssuksess

Ideen om å lage en hengekøye som det går an å ligge flatt i, kom fra Jonas Haug. Han er en av medgründerne i AMOK og fikk ideen da han seilte i Karibien. Der fikk han god føling med begrensningene til tradisjonelle hengekøyer. Da han begynte på NTNU og entreprenørstudiet, fikk han lyst til å utvikle en prototyp på en mer komfortabel hengekøye. Steinar Bukve Witsø, som er daglig leder i AMOK Equipment, gikk på samme studiet og ble med på prosjektet:

Etter testing av prototyper og mye prøving og feiling fikk vi en første versjon i produksjon i 2014. Da lente vi oss på støtte fra Innovasjon Norge, men med resten skrapt sammen av egne midler og lån fra foreldre.

Steinar Bukve Witsø, daglig leder i AMOK Equipment

Gradvis begynte snøballen å rulle og det ble noen år med jevn vekst. Etter hvert fikk de drahjelp av trenden som en stund hadde vært stor i USA, nemlig å sove ute i hengekøye. AMOK var inne i en veldig fin utvikling da det virkelig tok av – noen måneder inn i pandemien skulle plutselig ALLE ha hengekøye. Det medførte at AMOK doblet omsetningen i 2020. Siden har det gått oppover og AMOK er nå klare med nye modeller til ivrige kjøpere både i USA og Europa.

Satset stort i 2021 med Bring på laget

I 2021 var AMOK klare med ny nettbutikk, nye produkter og nytt lager- og logistikkoppsett. Witsø kunne den gang fortelle at de ønsket å satse på Shelfless, den nye fulfilmentsatsningen til Bring. I dag lar de Bring ta seg av alt fra ordren kommer inn i nettbutikken til varene er levert til kundene:

Vi er svært fornøyde med å bruke et logistikkselskap som har kompetansen og et velfungerende system, som har alt på plass. For vi ønsker jo å fokusere på kjernevirksomheten vår.

Steinar Bukve Witsø i AMOK

Witsø understreker at hvis de skal være gode på egne produkter og egen tjenesteutvikling, så må de overlate lager og logistikk til de som kan det.

- Samarbeidet med Bring legger også grunnlaget for at vi kan tilby bedre kundeservice til kundene våre. Vi er helt avhengige av pålitelig logistikk. Også langt utenfor Norges landegrenser, påpeker Witsø.

Fra lager her og der til alt hos Bring i Norge

Witsø forteller at AMOK tidligere har hatt lager på flere forskjellige steder samtidig, inkludert Canada, USA og Danmark, men at de ønsket å sentralisere alt i Norge:

Å ha lagrene så spredt var ikke en effektiv måte å drive på. Vi er jo norske og driver med hovedkontor i Norge, da var det naturlig å ha et globalt lager i hjemlandet.

Steinar B. Witsø

Witsø forteller at de da klarer å følge opp bedre. Det blir bedre samkjøring og effektivitet – og det er lettere å bare ta turen innom om nødvendig. Opp til Berger er det bare en halvtime fra hovedkontoret på Fornebu.   

Godt i gang med AutoStore og Shelfless

Overgangen til fullautomatisert lagerstyring (AutoStore) og den nye fulfilmentløsningen Shelfless fra Bring har gått bra, selv om det alltid er litt tilpasninger og justeringer som må gjøres i en innkjøringsfase. Witsø er glad for at det satses hardt på AutoStore, men er tydelig på at en så stor investering forplikter også:

Witsø påpeker at det er en stor investeringskostnad å komme i gang med AutoStore. Men at de er opptatt av at også resten av nettsatsningen må stå i stil. Det er greit å ha gode systemer i bakkant, men det MÅ være kundevennlig og ta utgangspunkt i  forretningsmodellen til AMOK. Her er Bring imidlertid i førersetet:

Det er gledelig å se at Bring virkelig tar grep her. De har fullt fokus på kundereiser og kundeopplevelser. Så det er bra.

Steinar Bukve Witsø i AMOK Equipment

autostore_robot_Bring
Bring Shelfless AutoStore på Berger

Integrering med Shopify

Hvis det skal være en sømløs integrering av handlekurven og en helhetsløsning for nettbutikken, er det viktig at systemene prater og fungerer optimalt sammen.

AMOK kjøres på den ledende netthandelsplattformen Shopify. Og her har Bring vært fleksible og proaktive for å løse integreringen. 

Bring har en konkret plan for optimalisering av og direkte integrasjon med Shopify. Det gjelder også flere andre netthandelsplattformer.

Steinar Bukve Witsø

Fulfilment er gull verdt for risiko og sikkerhet

Nå er ikke AMOK der lenger, men for mange netthandelsaktører kan hverdagen by på varer i kjelleren og smekkfull container utenfor bygningen. Det medfører selvsagt en viss personlig risiko og et ansvar. Men det trenger ikke hengekøyeleverandøren å bekymre seg for lenger:

Det føles mye tryggere å ha satt det bort. Bring er jo en profesjonell og anerkjent aktør. Det ser vi slår bra ut nå som vi har fått nye forsikringsvilkår også.

Steinar Bukve Witsø

AMOK_Draumr_UL_2280x1520_2_ hengekøye
Hengekøye fra AMOK

Alle skal ha det moro på jobb

Gjengen i AMOK har vært gjennom alle sykluser som en typisk gründerbedrift går igjennom. Med mye armer og bein, og et forsøk på å gjøre alt mulig selv. Men nå har de innsett at med forenklede prosesser, forenklede systemer og hard jobbing for å gjøre kjernevirksomheten bra, så har de det moro på jobb. Og det er egentlig det som er målet med AMOK, sier Witsø. Så det er bare å bygge videre på det. Witsø har avslutningsvis en klar oppfordring til alle hengekøyekjøpere der ute:

AMOK har mye spennende å tilby. Så det er bare å "run amok in the shop".

Steinar Bukve Witsø. Daglig leder i AMOK

Her finner du de flotte hengekøyene til AMOK

Her kan du lese mer om fulfilment og Shelfless

Dette er AMOK Equipment

  • Selger unike hengekøyer og tilhørende utstyr
  • Hovedkontor i Oslo. AutoStore-lager med Bring Shelfless fulfilment på Berger
  • Konsernomsetning på 30 MNOK i 2020
  • 30 dagers prøv og bli fornøyd-garanti