Hva tenker folket om Posten og Bring?

Resultatene fra Ipsos Profilundersøkelse er klare – Både Posten og Bring rykker opp fra fjorårets plasseringer.

I denne undersøkelsen vurderes Posten og Bring hver for seg. I år har begge merkevarer klatret, Posten med fem plasser, og Bring med fire. For Posten sin del er dette ny rekord, med en 5. plass totalt av 91 selskaper, mens Bring havner på en 19. plass.

Hva er Profilundersøkelsen?

For 33. gang har Ipsos gjort en omdømmeundersøkelse, der de ser på hvilket totalinntrykk den norske befolkningen sitter igjen med av ulike bedrifter - profilundersøkelsen. Den tar sikte på å måle inntrykket av en bedrift på konsernnivå, og ikke merkevare. Derimot er merkevarearbeidet en viktig del av oppfatningen til deltakerne.

Kunnskap knyttet til en bedrift kan være basert på ulike faktorer, blant annet det folk har lest, hørt eller selv erfart. Er det store endringer i omdømmet fra et år til et annet, er dette gjerne knyttet til økt synlighet og omtale i media.

Naturligvis vil bedrifter som ikke er like godt kjent i samfunnet, havne lenger nede på listen. Av den grunn er det også viktig å se på sin egen utvikling fra år til år, samt sine konkurrenter.

En viktig måling å følge med på

Som en kjent merkevare, og en aktør som leverer varer til en stor andel av befolkningen, opplever vi i Posten Bring at denne undersøkelsen gir en god indikasjon på om arbeidet vi legger ned blir lagt merke til eller ikke.

mann og kvinne som går langs veien

- Vi har jobbet målrettet og langsiktig med å styrke både Posten- og Bring-merkevaren på flere områder, og hatt et stort engasjement for å gjøre hverdagen enklere for folk flest. Det er svært gledelig å se at det gir resultater. Den store tilliten folk har til Posten og Bring har vi vunnet gjennom våre medarbeideres engasjement, serviceinnstilling og hardt arbeid gjennom mange år. Det gir stor motivasjon for å jobbe på videre, sier markedsdirektør Monica Solberg.

Hvordan måles omdømmet til en bedrift?

Profilundersøkelsen ble gjennomført fra 21. mai til 10. juni i 2024.

Ettersom hele undersøkelsen var for stor til å gjennomføre på en gang, ble den delt inn i tre moduler, bestående av rundt 1000 respondenter på over 18 år i hver gruppe. Hvilke bedrifter som havnet i hvilken modul, var helt tilfeldig.

Gjennom undersøkelsen ble alle bedriftene målt på følgende områder:

  • Totalinntrykk
  • Miljøbevissthet
  • Samfunnsansvar og moral
  • Økonomisk styring og ledelse
  • Synlighet
  • Innovasjon

Ved hvert spørsmål skulle respondentene svare på en skala fra 1 – 5, der 1 = meget godt og 5 = meget dårlig inntrykk. Dersom de ikke kjente til bedriften, kunne de velge 6 = helt umulig å svare på.

For å sikre at flest mulig av svarene var valide, ble det også satt inn tiltak for å fjerne de som svarte veldig raskt, eller svarte det samme på alle spørsmål.

I tet når det kommer til miljøbevissthet

Spesielt er det gledelig å trekke frem at Posten er nr 1 i bransjen, og nr 2 totalt av 91 selskaper innenfor kategorien «miljøbevissthet».

Til tross for at det er Posten som løftes frem, er arbeidet som legges ned rundt miljø en felles innsats mellom både Posten og Bring.

- Dette er summen av innsatsen fra mange hos oss over tid, og det gir oss ekstra motivasjon til å nå våre viktige ambisjoner fremover, sier Colin Campell, bærekraftsdirektør i Posten Bring.

Han legger også til at flere av de andre selskapene i undersøkelsen også gjør en stor innsats for miljøet, noe som er med på å inspirere oss.