Key takeaways fra Arendalsuka

I august var flere fra Posten Bring til stede under Arendalsuka for å debattere, lytte til og løse samfunnsutfordringer. Her kan du få med deg litt av hva som ble diskutert og snakket om under årets arrangementer.

Publisert 21.08.2024
Skrevet av Dina Engh og Aleksander Hømanberg

I fire intensive dager har representanter fra bærekraftsteamet, kommunikasjonsteamet og ulike ledere her i Posten Bring tatt del i spennende paneldebatter og høstet inn ny kunnskap fra andre aktører som deler våre interesser.

En av de som var på plass fra oss i Posten Bring, var bærekraftsdirektør Colin Campell. Han har vært til stede hvert år siden 2016, og er tydelig på at det er mye verdi å hente ved å delta.

- Arendalsuka handler om samarbeid, erfaringsdeling og relasjonsbygging. At Posten Bring er tilstede her gir oss mer gjennomføringskraft på våre viktige satsninger innenfor ulike fagfelt, forklarer Campbell.

I tillegg til andre store virksomheter, var også flere stortingsrepresentanter og statsråder på plass for å ta del i arrangementene som ble holdt.

Hva diskuterte vi under Arendalsuka?

Som kjent er Arendalsuka en nasjonal arena som gir rom for å snakke om mange ulike temaer innenfor politikk, samfunn og næringsliv. Og som årene før, har vi i Posten Bring både holdt egne arrangementer og deltatt under andres.

I år var det flere spennende diskusjoner å få med seg. Under tar vi en rask titt på tre av dem, og gir en liten oppsummering av det viktigste å ta med seg videre.

Tone Wille: Hva er nøkkelen til å lykkes med innovasjon?

Et av arrangementene som ble holdt av Posten Bring, i samarbeid med TINE og Ruter, tok opp spørsmålet om suksessfull innovasjon. Her stilte blant annet konsernsjef i Posten Bring, Tone Wille opp. Noen av tipsene som ble delt, lyder som følger:

  • Skap en kultur som fremmer eksperimentering og aksepter feilskjær
  • Ledere må løfte frem de som tør å prøve
  • Snakk om feilene – og lær av dem
  • Ikke gi opp! Selv om markedet ikke er klart i dag, betyr det ikke at det aldri vi bi det
  • Bedrifter må våge å omstille seg, selv om det innebærer risiko
  • Vær tålmodig – god innovasjon tar tid
Foto: Posten Bring

Hans Øyvind Ryen: Elektrifisering av tungtransport

Under en panelsamtale om elektrifisering av tungtransport, holdt av Norgesgruppen, var også konserndirektør for Nettverk Norden i Posten Bring, Hans-Øyvind Ryen med.

Her kom det tydelig frem at det ikke lenger er et spørsmål om vi skal gjøre det, men hvordan vi best får det til. En utfordrende problemstilling som krever at vi tenker i nye baner.

Til tross for at mye kan bli sagt, er det spesielt tre viktige grunnpilarer for at arbeidet skal kunne gå sin gang:

  • Godt samarbeid på tvers av ulike aktører
  • Effektiv ladeinfrastruktur
  • Gode intensiver som fungerer

Colin Campell: Grønn eller grønnvasket: Hvordan kommunisere bærekraft i krevende tider?

Det andre arrangementet som ble holdt av Posten Bring var i samarbeid med Kruse Larsen, og tok for seg grønnvasking.

Foto: Posten Bring

Som du kanskje selv har merket, er vi inne i en tid hvor det stadig blir mer krevende å vite hva du skal forholde deg til når det kommer til bærekraft og kommunikasjon. Sammen med representanter fra Elkjøp, IKEA og Telenor, satte bærekraftsdirektør i Posten Bring, Colin Campell lys på nettopp denne problemstillingen i en spennende panelsamtale.

Selv om det er mange regler rundt klimakommunikasjon må vi alle tørre å snakke om hva vi gjør, poengterer Colin Campell, Camilla Gramstad, Siri Norhagen og Marcus Adaktusson.

Noen tips fra panelsamtalen:

  • Ha et godt faktagrunnlag i bunn av det du skal kommunisere – mer spesifikt, hva er klimapåvirkning eller effekter av det du skal kommunisere?
  • Sørg for at dere forstår reglene, lag en intern ordliste og sikre at alle internt er oppdatert, spesielt de med kundekontakt
  • Bruk sunn fornuft og hold det enkelt – alle påstander eller visuelle fremstillinger må kunne enkelt forstås
  • Prioriter konkrete handlinger, bevis og resultater fremfor ambisjoner og mål

Arbeidet fortsetter

Totalt har ledere og fagpersoner bidratt inn mot rundt 24 arrangementer, mens Posten Bring selv har arrangert to panelsamtaler. Etter mange kloke, innsiktsfulle, overraskende og lærerike innlegg, sitter vi nå igjen med et sterkere nettverk og mange gode ideer til det videre arbeidet med samfunnsutfordringene vi står overfor.

Del artikkel