Hvordan bygger vi egentlig en merkevare i den digitale økonomien?
Med bruk av digital markedsføring har mange blitt veldig flinke til å finne de rette kundene for konvertering til kjøp. Har dette gått på bekostning av merkevarebygging? Har det blitt for mye fokus på å «plukke» de «riktige» konsumentene hvor hensikten ofte er konvertering til kjøp? Hvordan bygger vi egentlig en merkevare i den digitale økonomien?
I et forsøk på å komme nærmere svaret tok vi en prat med Ingrid Helene Skjerve og Ricardo Cuilenheim fra RED dentsu X, samt Janicke Ruud Nielsen fra Bohus. Vi så også nærmere på hvordan DM og postkassen kan bidra til å styrke en merkevare.
Om paneldeltakerne
Ricardo Cuilenheim jobber som strategidirektør i RED dentsu X, der han har vært de siste 4 årene.
Han er lidenskapelig opptatt av hvordan marketing og kommunikasjon kan skape økt verdi for selskaper, der merkevarebygging står i sentrum. Ricardo har jobbet med flere av landets største annonsører, og besitter således en unik kompetanse og erfaring fra samtlige bransjer og ulike problemstillinger. Han har også gjennomført flere prosjekter og analyser med målsetting om å dokumentere det finansielle bidraget til merkevare og har hjulpet markedsdirektører/markedssjefer med å dokumentere viktigheten av branding internt i organisasjoner, som ofte velger bort branding til fordel for mer taktiske virkemidler.
Ingrid Helene Skjerve jobber som client lead og head of business operations i RED dentsu X.
Hun har jobbet i mediebyråer siden 1995, hvorav de syv siste årene i RED. Retail sitter Ingrid Helenes hjerte nært, og hun brenner for kortsiktig salg (trafikk til butikk), like mye som langsiktig salg (merkevarebygging). De siste tolv årene har hun jobbet mye med kunder med postkassen som viktig del av sin mediemiks, og hun mener DM-produktet fortsatt spiller en viktig rolle for mange annonsører, i godt samspill med digitale plattformer.
Janicke Ruud Nielsen jobber som Markeds- og kategori direktør i Bohus og har gjort det gjennom de fire siste årene.
Hun brenner for merkevaren Bohus, ønsker å inspirere de tusen hjem til å skape et sted der de kan trives. Hun har lang erfaring fra annen retail og brenner for å skape de gode kundemøtene og verdi for forbrukene. Verden endrer seg raskt og vi har en ambisjon om å møte kunden med relevant informasjon der den er i kjøpstrakten gjennom ulike medier med forskjellige budskap.