Kruttsterke DM-er fra studentene på Fagskolen Kristiania
Løsningene på DM-briefen til Bring fikk tommel opp og stjerner i øynene hos både Trigger, Bring og Bulder Bank.
Studentene ved Fagskolen Kristiania presenterte sine forslag til løsning av briefen de hadde fått fra Bring og Trigger. Til stede på Zoom var markedssjefen til Bulder Bank, Eirik Bakke, og kreatørteamet Fredrik og Sebastian i Trigger, som ga sin ærlige vurdering av alle forslagene.
Det begynte med et smell – Reklamerekruttene «gønna på»
Først ute var Reklamerekruttene. De hadde gjort mye bra innsiktsarbeid, til og med en spørreundersøkelse som konkluderte med at 69 % i målgruppa hadde blitt overbevist av reklame i postkassen til å kjøpe eller gjøre noe. Det er jo et godt utgangspunkt for gode DM-løsninger.
Det kreative konseptet til Reklamerekruttene tok utgangspunkt i en stor nyhet som eksploderte da de jobbet med briefen: at DNB ville kjøpe Sbanken! Hva kunne studentene og Bulder Bank gjøre ut av en sånn «bombe»? Jo, de foreslo å henvende seg til frustrerte Sbanken-kunder og hjelpe dem gjennom sorg- og sinneprosessen via en terapeutisk metode kalt «The Five Stages»:
Mål: rekruttere flere av de mange Sbanken-kundene som føler på sinne og frustrasjon rundt det mulige oppkjøpet.
Reklamerekruttene Fagskolen Kristiania
Båresløyfer og kister som DM
For å få oppmerksomhet i postkassen brukte Reklamerekruttene sterke virkemidler: Blant forslagene var båresløyfe hengende ut av brevsprekken og en mini-kiste oppi postkassen med saks inni. Så kunne kundene klippe over bankkortet og gravlegge kundeforholdet. Og for å ønske nye kunder velkommen ble det foreslått andre jordnære alternativer i postkassen: nemlig frø til et pengetre, som skal symbolisere overgangen til nytt liv for økonomien til Bulder-kundene.
AndebyRÅ fulgte opp med høyt nivå
Gjengen i AndebyRÅ fulgte opp med helhetlige og kreative uttak i postkassen. Deres kreative konsept gikk ut fra tankegangen om å «samle alle surikater». Hypotesen var at Bulder Bank-kunder er mer som årvåkne og nysgjerrige surikater enn strutser som stikker hodet i sanden. Da var det passende at surikatmålgruppen skulle få DM med ballong og skrapelodd i postkassen til nye kunder. Og eksisterende kunder skulle få speil og digitalt bilde med graf som oppdaterer seg i takt med den voksende økonomien din.
1001 ideer leverte i postkassen
1001 ideer spilte på innsikten om at heldigitale banker kan være utfordrende for lojaliteten (banken er jo bare i mobilen, så den er lett å bytte!), men også på den at voksne mennesker i snitt kommer til å bruke 34 år av livet til å stirre på en skjerm. Det kreative konseptet måtte da bli noe mer håndgripelig: Norges mest håndfaste bank – rett i hånda.
Forslaget til DM i postkassen ble: en telefoneske (spille på den pirrende unboxing-følelsen). Når du åpner den (og kundeforholdet), får du en popsocket som hjelper deg med å ha et fastere grep om telefonen (og banken), og en kortstokk som viser hvor gode kort du har på hånden hos Bulder Bank.
Hva synes dere, Bulder Bank?
Da alle studentene hadde presentert, fikk de tilbakemelding fra Eirik Bakke, som er leder for marked og salg i Bulder, og kreatørteamet Fredrik Juul og Sebastian Rajendram fra Trigger. De hadde en vanskelig oppgave med å kåre en vinner, men berømmet alle for å ha levert på briefen og for å ha tatt store steg både i kanalinnsikt og presentasjonsteknikk. Eirik Bakke i Bulder var glad for at han hadde tatt seg tid til å følge opp DM-prosjektet midt oppi en hektisk uke for Bulder og bankbransjen.
Jeg er utrolig imponert – og inspirert, av det som har blitt presentert. Jeg er ikke bekymret for fremtiden deres.
Eirik Bakke, leder for marked og salg i Bulder Bank
Bakke var storfornøyd med alle løsningene, men valgte konseptet til 1001 ideer til slutt:
Godt gjennomført DM-messig. Lett å ta ut. Likte innsikten om at kundene ønsker å følge med i tiden, men at de trenger å bli betrygget på at heldigital bank også er enkelt, trygt og smart.
Eirik Bakke fra Bulder Bank
Dommen fra kreatørene
Tone Angsund, rådgiver i Trigger, har fulgt studentene og hjulpet dem med råd og innspill til briefen og presentasjonene, men lot kreatørparet Fredrik Juul og Sebastian Rajendram (som også jobber med Bulder i Trigger) ta seg av vurderingen av det endelige resultatet:
Kreatørteamet konkluderte med at det var tre knallgode leveranser. Reklamerekruttene hadde best kommunikasjonskonsept totalt sett. AndebyRÅ hadde best målgruppeforståelse og innsikt. Og 1001 ideer hadde beste merkevareposisjonering og tone of voice. Men til slutt landet de på Reklamerekruttene som vinner:
Reklamerekruttene har det tydeligste overordnede konseptet. De vinner fordi konseptet er nærmest en ferdig pakke, en ferdig kampanje. Og de scorer høyt fordi det er helstøpt, tydelig og originalt.
Fredrik Juul og Sebastian Rajendram i Trigger
Stolte og imponerte initiativtakere i Bring
Byråteamet fra Bring var også med på juryeringen og var imponert over hva studentene hadde fått til etter to uker intens DM-jobbing. Børre Jensen mente arbeidene ikke stod noe tilbake for hva proffe kreatører klarer å få til:
Gratulerer til alle sammen! Kreativiteten på DM-ene er så høy at her er det ikke er fjernt å snakke om DM-prisen ved Gullblyanten. Virkelig til å ta og føle på, samtidig som samspillet med det digitale er ivaretatt.
Børre Jensen i Bring
Stolt og fornøyd var også Tone Angsund i Trigger, som på vegne av Bulder Bank og Fagskolen Kristiania hadde fulgt studentene på nært hold:
Dere har løftet dere masse. Særlig med det å tenke helhetlig. Gøy å se at kunden gir så god tilbakemelding.
Tone Angsund i Trigger
Gunn Anita Bendixsen i Bring var også svært fornøyd med innsatsen og nivået til studentene. Hun kom med en vennlig påminnelse til studentene om å huske på hva som er mulig med DM og Bring når de etter hvert skal ut i arbeidslivet:
Alle ære og stor applaus! Nå har dere fått en forsmak på DM, og vi håper dere tar med dere den gode følelsen ut i jobb og ikke glemmer DM. Vi i Bring er der for dere uansett.
Gunn Anita Bendixsen i Bring
Mer DM-opplæring fra Bring til neste år?
Med så gode prestasjoner fra studentene og så inspirerende samarbeid med alle involverte bekrefter Børre Jensen at DM har kommet på pensum for å bli: Det blir en ny runde med DM-brief fra Bring. Det er gode nyheter for studieleder Aranya Pascale Rusli:
Jeg blir veldig glad hvis dette blir en tradisjon. Er superfornøyd med samarbeidet og begeistret for alle mulighetene med DM. Tusen takk for klappemaskinen!
Aranya Pascale Rusli. Studieleder for reklame og merkekommunikasjon ved Fagskolen Kristiania