I Bergen konkurrerer to aviser om å være det foretrukne nyhetsmediet for bergensere. For å øke preferansen til Bergens Tidende tok Apriil tak i innsikten; utflyttede bergensere, som har valgt å forlate verdens beste by, ”e isje riktig klok” og må reddes!
Briefen gikk ut på å skaffe nye kunder/lesere utenfor Bergen (eksilbergensere), men det er nærmest umulig å finne disse menneskene. Derfor rettet vi all kommunikasjonen mot bergensere som fortsatt bor i Bergen, og fikk dem til å til å finne eksilbergenserne for oss.
Vi lagde en DM basert på innsikten om at: Bergensere som fortsatt bor i Bergen liker å erte de som har flyttet ut av byen. De er jo tross alt ikke ekte bergensere lenger. DM-en bestilte man på en kampanjenettside hvor du fylte inn adressen til en utflyttet tjommi, og vedkommende fikk da en «førstehjelpspakke» i postkassen. En pakke med innhold som hjelper deg å finne tilbake til din indre bergenser.
Martin Abbedissen Fauskanger, Kreatør hos Apriil
Så vi spilte på alle sansene og virkemidlene som trengs for å finne tilbake til bergenssjelen:
En liten blå stein til å kjenne, ta og føle på. Den var av mineralet Sodalitt, samme som den originale midt i Bergen sentrum.
En spesiallaget ordbok med de viktigste bergensuttrykkene.
Skreddersydde spillelister. For å lytte til ekte bergensk musikk og podkaster.
En plakat til å ha på nattbordet eller kontorpulten.
Smake/lukte på Friele kaffe og Minde sjokolade.
Og viktigst av alt, holde seg oppdatert på nyheter fra hjembyen ved å lese Bergens Tidende fysisk og digitalt.
En liten gøy bonus var at venner av kjente bergensere bestilte også pakken. Så den ble blant annet bestilt hjem til Stian Blipp, Erna Solberg og Leo Ajkic. Stian delte også pakken på Insta.
Det ble lagt inn begrensninger på nettsiden at man bare kunne sende pakken til norske adresser, men folk prøvde likevel å trikse/jukse inn utenlandske adresser. Vi syns det var litt kult at de brøt reglene, så vi sendte noen få pakker til disse landene også. Så vi nådde frem til postkasser over hele verden.