suveren uttelling for norsk dm i cannes

Suveren uttelling for norsk DM i Cannes

Apriil og ANTI kom hjem med en seriøs dose heder og ære i bagasjen.

Mari og Doffen med Carolina Mejía, Wendy Walker, Paul Hirsch og Sarah Higgins fra juryen

Da årets reklamefestival i Cannes gikk av stabelen stilte to tidligere vinnere av Brings DM-pris opp med arbeidene sine – Apriil fra 2020 og Anti fra 2021. Begge kom hjem med en seriøs dose heder og ære i bagasjen.
Her forteller fagansvarlig Børre Jensen i Posten om hvorfor DM virker som aldri før, og vinnerteamene snakker om hvordan de måtte ta på en annen kreativ lue for å lage en DM-løsning som stod ut i mediemylderet.

Vi samarbeider med Kreativt Forum om Brings DM-pris, sier Børre.

Det koster ingenting å sende inn et arbeider, de blir vurdert av en jurye som allerede vurderer en annen kategori i Gullblyanten. Vi har delt ut prisen i åtte år og bransjen har reagert udelt positivt, de heier litt på DM. I en verden hvor de aller fleste uttrykk har blitt digitale, er det fint med en positiv påminnelse om at det finnes en kanal ulik noen annen. En taktil reklame påvirker hodet på en helt spesiell måte – budskapet blir lettere å huske, det vekker andre assosiasjoner og kan trigge alle sansene våre, ikke bare hørsel og syn. Du klarer ikke formidle tekstur, lukt og smak gjennom en skjerm. En vanlig kundeavis virker så det griner, men det er ekstra gøy når kreatørene vrir løsningene sine noen knepp opp. For å skape en liten boost gir vi vinnerteamet festivalpass til Cannes Lions, hvor faglig inspirasjon og sosiale happenings står i kø.

Børre Jensen, Bring

Så er spørsmålet: Kreves det noe ekstra for å ta det kreative spranget fra skjerm til postkasse? Teamene svarer, og vinneren av Brings DM-pris fra 2020 er først på ballen.

Vi skulle lage en kampanje for uknuselig glass fra Strahl, sier Doffen Trellevik fra Apriil. Briefen var tydelig på at kampanjen skulle være digital. Vi fant fort ut at den retningen ville være veldig vanskelig å følge, støyen er stor og målgruppen liten – vi snakket bare til mennesker som driver og eier restauranter og puber. Filmideene begynte å trille ut, elefanter som sto på glassene etc. Alle var hinsides budsjett, og alle lignet på ting vi hadde sett tidligere. Vi begynte å grave dypere i briefen, der måtte det ligge noe mer. Tanken på en smart DM våknet, vi jobbet med idéen om en forundrings-pakke, en skikkelig «golden ticket» Willy Wonka sak. Det ble mange runder, men vi endte til slutt opp med å skrelle av emballasjen på pakken selv. Frimerke og sprittusj rett på glasset. «Handle with I don’t care» var tittelen på kampanjen. Funket som bare rakkern.

Apriil Doffen og Mari Cannes
Mari og Doffen (i midten) med Carolina Mejía, Wendy Walker, Paul Hirsch og Sarah Higgins fra juryen

Det var deilig å jobbe analogt», avslutter Doffen.

En DM frigjør en del av hodet, det er en skikkelig kreativ relief. Den må vekke følelser, være smart, morsom og ha evnen til å aktivere. Du må jobbe med begge hjernehalvdeler. Vi kom hjem med en sølvløve, og ble premiert foran enorme brands som Spotify og Pepsi. Som ganske sikkert hadde en god haug millioner mer enn oss i budsjett. Det er supermorsomt at en såpass enkel løsning kan stå så sterkt på egne ben

Doffen Trellevik, Apriil

PS! Fredag 15. juli ble det også kjent at Apriil fikk sølv i New York Festival i klassen Small agency for det samme arbeidet.

Teamet fra Apriil bestod av Doffen Trellevik, Mari Kihle, Øystein Vik, Erik Lysøe og Cédric Luceau.

Nina Bugge Husby og Gerd Stangeland jobber i ANTI og vant DM-prisen i 2021. De produserte en DM for NAF de døpte Hullevisa, hvor de satte søkelys på et problem mange norske bilister bokstavelig talt støter borti hver eneste dag. Og bruke et svært analogt og hånddrevet musikkinstrument som kreativt virkemiddel.

Anti - Gerd og Nina
Gerd Stangeland og Nina Bugge Husby

NAF er mer enn veihjelp,  de er også en interesseorganisasjon som ønsker å påvirke norsk samferdselspolitikk. De kom med en brief hvor de ønsket å tydeliggjøre dette, og vi begynte å tenke på hull i veien. Ikke blant de største samfunnsproblemene der ute, men et tydelig tegn på forfall som berører folk over hele landet – og noe mange føler at politikerne ikke tar på alvor. Etter noen idérunder dukket spilledåsen opp i hodene våre, vi ville overføre hullene i en veistrekning til sylinderen som skaper tonene i en spilledåse. Dette ble kreativitet på et plan vi ikke hadde besøkt på lenge. Vi måtte skru klokken tilbake, utfordringer vi aldri hadde møtt før måtte løses etter hvert som de dukket opp. Vi filmet veien med drone, Photoshoppet filene, fant en leverandør av spilledåser, overføre musikken fra en digital fil til en liten metallsylinder – og opplevde en barnslig glede av å jobbe med en fysisk idé. Det er lett å se for seg at alt kan løses digitalt, men det var skikkelig fint å jobbe med noe vi kunne ta på. På jobben ble spilledåsene en skikkelig hit, alle ville prøve. Det hadde selvsagt gått an å lage en fet digital versjon, men den fysiske versjonen ble mye mer ekte. Og tok problemet mer på alvor.

Spilledåsen med Hullevisa ble sendt ut dagen den nye regjeringen ble presentert, i forkant av regjeringsforhandlingene hvor partiene ble enige om hvilke saker de skulle fokusere på i årene som kom. Instrumentene ble sendt til partilederne i AP, Senterpartiet og SV, og da Jon Ivar Nygård fikk jobben som ny samferdselsminister fikk han sin egen. Han ble også invitert til et frokostmøte hos NAF før jul, hvor han fikk traktere spilledåsen foran publikum.

Før vi satt ideen ut i live var det en del ting vi måtte finne ut av», konkluderer Gerd og Nina.

Har en fysisk idé en plass i en verden full av lyder, sterke farger og raske bildeklipp? Ville ideen fungere, hvordan ville den virke som en del av en kampanje som også var på digitale flater? Vi valgte å tro på idéen, og tror også på gode DM-er som virkemiddel. Den digitale hverdagen er overalt, de eneste morsomme overraskelsene vi får i postkassen er ting vi bestiller til oss selv på nettet. Ved å sende ut fysiske løsninger er det lettere å få oppmerksomhet og bli tatt seriøst. Spilledåsen var gøyal, men klarte likevel å ta opp et stort problem. Dette gav oss en plass på shortlist i Cannes

Gerd Stangeland og Nina Bugge Husby, ANTI