Vise om veihull vant Brings DM-gull

Med den kreative kampanjen «Veiene skriker» stakk ANTI og NAF av med Brings DM-pris under kåringen av Gullblyanten 2021.

Teamet fra ANTI som poserer med Brings DM-pris

Gullblyanten er landets største og viktigste prisutdeling for reklamebransjen. Her deles det årlig ut priser til de beste reklamearbeidene fra det foregående året, og i åtte år på rad har Bring vært på scenen og delt ut sin egen «DM-pris» under kåringen. I år var det ANTI og NAF som stakk av med Brings gjeve bransjepris for kampanjen «Veiene skriker».

Produkbilde: NAF Hullevisa

Siktet oss inn på postkassa

«Veiene skriker» var en kampanje som ANTI utførte på oppdrag fra NAF i forkant av stortingsvalget, med mål om å rette søkelys på veistandarden i landet. Det kreative teamet i ANTI, bestående av Gerd Stangeland og Nina Bugge, spilte inn en redselsfull «hullevise» som skulle representere stemmen til hull i veien. Spilledåsen pakket de i en konvolutt, og sendte den til regjeringen – som en påminner til dem som får ansvaret for veistandarden fremover.

– Vi tenkte begge at «Hullevisa» var et sterkt vinnerlodd, men vi ville ikke håpe på noe før det endelig ble ropt opp. Heldigvis ble det en jublende kveld for hele byrået, sier Gerd fra kreatørduoen.

Hun legger til at vedlikehold av veier ikke engasjerer politikerne nok, og at de derfor trengte å fange oppmerksomheten deres med noe fysisk som kunne rope litt mer enn en Facebook-post – og som var uunngåelig å overse i postkassa.

– Vi ville jo nå ut til en veldig snever gruppe; partilederne i den nye regjeringen og samferdselsministeren. Dermed passet det fint å bruke en kanal hvor vi kunne sikte oss inn på postkassa til Jonas, Vedum og Jon Ivar. Det er jo ikke hver dag man får muligheten til å sende post direkte til politikerne selv, så da bør man gjøre litt utav det, sier Gerd.

hullvisa 1
hullvisa 2

Kimser ikke av fysisk kontakt

Børre Jensen, som delte ut prisen, forteller at Brings DM-pris har som mål å bidra til at DM og postkassen som kanal er i vurderingssettet hos norske medie- og reklamebyråer.

– I en ellers svært digitalisert reklamehverdag bidrar prisen til å løfte frem og hedre gode, kreative DM-arbeider. Dette er i tråd med vårt mål om å vise hvordan det fysiske og analoge kan begeistre, og at DM som kommunikasjonskanal virker.

Gerd fra ANTI fastslår at DM i postkassen har mange fordeler som kanal.

– Du har ingen støymur å bryte gjennom, og din eneste konkurranse er regninger og salgsbrosjyrer. Så skal en ikke kimse av den fysiske kontakten, det å gi folk en taktil historie forsterker definitivt den emosjonelle opplevelsen, så lenge Ideen er god.

I sin kampanje valgte de å mikse DM-stuntet med en film som fortalte hva de hadde gjort.

– Målet var først og fremst å påvirke politikerne til å endre vedlikeholdsbudsjett, men vi ville også vise medlemmene at veien til makta er kortere gjennom NAF. Dermed ble DM-en et symboltungt bevis på overleveringen til politikerne som ga en større effekt enn dersom vi bare hadde gjort det digitalt, sier hun.

ANTI Brings DM-pris 2

Juryens begrunnelse

Man skulle ikke tro at alle de kjipe hullene i veien kunne være godt for noe. Men det var helt til noen komponerte den skikkelig kjipe, men veldig overbevisende Hullevisa. En vise spesialtilpasset norske politikere og ikke Spotify.

Brings DM-pris går i år til ANTI og NAF, og en redselsfull melodi basert på hull i veien.

Juryen ble ledet av Jens Petter Wærnes fra Scholz & Friends.