Jonas Thire, Johannes Kinn og Veronika Skjold Jevne fra den kreative avdelingen i Fjuz har gravd litt i DM-arkivet og hentet frem fire arbeid de mener både treffer og inspirerer.
Red tomato "The VIP fridge magnet"
Denne er en gammal traver, men måtte selvfølgelig med. At ikke Peppes har stjålet denne idéen, skjønner vi ingenting av. Ikke verdens fineste DM rent visuelt, men helt genialt opplegg. Nødknapp hvor du kan bestille din favorittpizza ❤️
Skoda "park assistant"
Alle husket på denne. En klassisk, old school DM – så enkelt og så gøy. Vi fikk umiddelbart lyst å lage noe liknende. Eller “la oss inspirere av”, som det heter.
Tampongen
En genial løsning på et absurd problem. Ikke at mensen er et absurd problem, men skatteleggingen av den er det. Undres om tamponger hadde blitt beskattet i det hele tatt dersom det var menn som blødde en gang i måneden? Nuvel. Tamponger og bind kan jo oppleves som luksusprodukter når vi ser på hva generasjoner før oss har tatt til takke med, men å beskatte tamponger og andre hygieneartikler som luksusprodukter er ikke akkurat likestilling. Uansett så er dette en engasjerende, politisk og inspirerende løsning som vi gjerne skulle ha kommet på selv. For i Norge beskattes jo tamponger med hele 25 % mens sjokolade 15 %. Sug litt på den karamellen. Kanskje på tide å lage en tampongbok forkledd som melkerull?
Verdens ondeste DM
Kanskje verdens beste idé for kanskje verdens beste snacks. Som vi forspiser oss på. Gang på gang. Helt frivillig. Fin jobb som aldri blir for gammel til trekkes tilbake i lyset. Flere av oss sendte én Smash til noen vi har en høne å plukke med. Herlig irriterende for mottager, deilig utløp for sadistiske tendenser for avsender. En Smash sier som kjent mer enn ord. Diabolsk kul og perfekt DM i forlengelsen av en helhetlig kampanje.