Netthandelstrender 2025

Netthandelstrender 2025: Trendene skandinaviske nettbutikker må vite om

Hva skjer med netthandelskundenes handlevaner i året som kommer? Vi har tatt en prat med flere eksperter om hva vi kan vente oss.

En person som åpner pakker

I løpet av få år har teknologiske fremskritt, økende krav til bærekraft og personalisering, samt nye betalingsløsninger endret spillereglene for både nettbutikker og forbrukere.

Men hva innebærer dette, og hvilke trender er det som faktisk beveger seg i markedet nå i 2025? Det skal vi ta en nærmere titt på under.

1. Når verdi betyr alt

Selv om vi nå ser tegn til økonomisk bedring, er forbrukere fortsatt forsiktige med pengebruken ved inngangen til 2025. Dette på grunn av faktorer som økonomisk usikkerhet, høye rentekostnader og en generell tendens til sparing.

- Mange forbrukere er mer prisbevisste og vil prioritere produkter og tjenester som gir høy opplevd verdi. Derfor bør du tydelig kommunisere produktfordeler og investere i anmeldelser og brukeropplevelser som bygger tillit, forteller Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

2. Kinapakker i vinden

I 2024 så vi en kraftig økning i kinesiske pakker. I Norge har hele 38% handlet hos Temu i løpet av de siste 6 månedene. I Sverige er det 26%, og i Danmark ligger andelen på 28%.

Hva kan du gjøre?

Med en økt tilstrømningen av internasjonale pakker er det viktig at du som har en skandinavisk nettbutikk tenker over hvordan du kan skille deg ut. Dette kan du blant annet gjøre ved å spille på fordelene forbrukerne får ved å handle lokalt:

  • Bærekraft og mer etisk handel
  • Skreddersydde kundeopplevelser
  • Rask og pålitelig levering
  • Merkevareidentitet
  • Ingen toll

Men det finnes også muligheter for å lære av Temu. Noen av deres taktikker inkluderer gamification, personalisering, og micro-influencere. Samtidig er de også svært flinke med å optimalisere for mobilbruk. Dette, i kombinasjon med god kundeservice og returvilkår, gjør at mange velger å handle hos Temu – til tross for at de da må vente lengre på pakkene sine.

3. Vekst i mobilhandel

Flere analyser viser at en stor del av betalinger nå foregår gjennom apper på mobilen.

Product Manager for Vipps checkout, Jørgen Selfors, kan fortelle at rundt 80-90% av kundene til deres kunder velger å betale med Vipps. Han kan også fortelle at konverteringsgraden er mye høyere for kunder som bruker Vipps login i Checkout, enn de som bruker autocompletefunksjon i browser.

Jente på mobilen ved siden av trikk

I Sverige har Swish etablert seg som en av de mest populære betalingsløsningene, med over åtte millioner brukere. Deres partner, Mondido, kan fortelle at de har sett opptil 10% økning i fullførte kjøp hos klientene som tilbyr Swish i checkout.

I Danmark er det MobilePay som briljerer, med 4,4 millioner brukere. Ifølge en undersøkelse fra Rapyd, svarte 71% at de brukte MobilePay sist de handlet. 39% svarte også at dette var det mest foretrukne alternativet.

4. Handlekurven flytter inn i sosiale medier

De siste årene har sosiale medier blitt mye mer enn bare plattformer for innhold – de har blitt fullverdige markedsplasser. Med shopping-tagger i bilder, videoer og stories kan kundene enkelt handle uten å forlate appen, noe mange nettbutikker drar stor nytte av.

Samtidig øker også live shopping i popularitet. Fenomenet er blitt beskrevet som «Generasjon Zs moderne form for TV-shop», og har i flere år vært en milliardindustri i Kina. I tillegg er live shopping i form av én-til-én shoppinghjelp via videochat blitt mer og mer vanlig.

Jente i rutete jakke foran hvit vegg
På bildet: Isabell Sund, markedssjef i Markedssjefene

- I 2025 er det forventet at sosial handel vil være en av de mest brukte kanalene for å øke nettsalget, forteller Isabell Sund, Markedssjef i Markedssjefene.

Har du ikke kommet i gang med sosial handel enda? Da er kanskje 2025 året?

5. Andre søkeplattformer på banen

I lang tid har Google vært et go-to place for nesten alle søk, men nå har det kommet flere utfordrere.

- Der Google før nesten hadde monopol i informasjonsinnhentingsfasen, ser vi nå et stort skifte. Wall Street Journal har blant annet skrevet om hvordan folk i økende grad bruker TikTok, Instagram og AI, særlig ChatGPT, for å finne informasjon, forteller Ingvild Moen, jurymedlem i netthandelsprisene til Posten Bring.

Skal du treffe kundene på disse plattformene, er det viktig at du optimaliserer nettbutikken og kommunikasjonen utenfor for denne type søk. Dette kan innebære å endre på språket i nettbutikken, produsere mer visuelt innhold eller fokusere på andre typer søkefraser.

Ønsker du tips og råd om netthandel?

På vår netthandelsside har vi samlet mye nyttig informasjon for deg som jobber med netthandel.

Pssst: Sats på SoMe-innhold for fremtiden

Fra før av er du kanskje vant med å lage sosiale medie-innhold kun for feeden, og for å få spredning «her og nå»? I dag ser vi derimot at de beste også lager sosiale medie-innhold som er optimalisert for å svare på søk.

6. Møt kundenes behov med kunstig intelligens og personalisering

En personlig kjøpsopplevelse fortsetter å være en viktig trend i 2025. Forbrukerne forventer i stadig større grad at nettbutikker og digitale tjenester tilpasser seg deres individuelle behov.

Ifølge en undersøkelse fra Twillo Segment, gjelder dette spesielt Generasjon Z, som viser at de krever autentisitet, åpenhet og engasjement fra nettbutikkene.

Som nettbutikk må du tenke utover tradisjonelle push-taktikker, og fokuserer mer på en samtalebasert og inkluderende tilnærming. 

Det er med andre ord alfa og omega å samle data om kunden på en god måte – og å bruke disse dataene til å tilpasse opplevelsen for kunden. Pass dog på at kundene ikke opplever det som påtrengende, mange er i dag opptatt av personvern.

Eksempler på suksessfull personalisering:

  • H&M: Bruker lojalitetsprogram for å gi spesialtilpassede rabatter og personalisert kommunikasjon.
  • Boozt: Tilbyr tilpassede produktforslag og kampanjer basert på tidligere kjøp og sesong.

Utforsk mulighetene

Nå som AI virkelig har kommet på banen, vil det raskt komme nye muligheter innen personalisering. Som nettbutikk kan det være lurt å tenke på hvordan KI kunne hjulpet dere å skape en enda bedre kundeopplevelse og begynne å eksperimentere med dette allerede nå.

7. Stemmesøk: en voksende trend innen netthandel

Gjennom stemmeassistenter som Alexa og Google Home, samt mobilen og smart-klokker, begynner flere og flere å ta i bruk stemmen når de gjør et søk.

Å tilpasse seg denne formen for søk kan gi en konkurransefordel, spesielt når forbrukerne i økende grad ønsker raskere, enklere og mer naturlige måter å finne og kjøpe produkter på.

Ved bruk av stemmesøk, vil forbrukerne ofte snakke i fullstendige setninger som er mer nyanserte. Derfor bør du i arbeidet med SEO (søkemotoroptimalisering) fokusere på long-tail søkefraser, og svare konkret på disse. Det vil også være lurt å implementere strukturerte data (schema markup), for å hjelpe søkemotorene med å forstå innholdet bedre.

Tips: Pass på å ha en FAQ-seksjon i nettbutikken med hva, hvordan, når og hvor-spørsmål.

8. Løft handleopplevelsen med AR og VR

Til tross for at det har vært på markedet i en stund, forventes det en økning i bruken av AR ( augmented reality) og VR (virtual reality) i tiden fremover.

Bruk av AR og VR gir kunder muligheten til å visualisere produkter i sitt eget miljø før kjøp, noe som kan redusere returer og øke kundetilfredshet.

Jente som prøver ut VR-briller

 

Hva er forskjellen på AR og VR?

  • AR legger digitale elementer oppå den virkelige verden ved hjelp av en skjerm eller enhet, som mobiltelefoner eller AR-briller.
  • VR skaper en helt simulert, virtuell verden som brukeren opplever gjennom VR-headset, hvor personen er fullstendig immersiv

Én måte å ta i bruk denne teknologien på er gjennom virtuelle prøverom, som lar kunden «prøve» produktene –noe blant annet Lyko har gjort, hvor de lar kundene teste ut sminke gjennom AR-filtre.

9. Høyere krav til kundeservice 

Når det kommer til kundeservice i 2025, kan Nora Steinvik som jobber med kundeservice i Bring, trekke frem flere ting som er viktig å være oppmerksom på:

Personalisering: Kundene forventer å få en skreddersydd opplevelse, basert på tidligere interaksjoner og deres egne preferanser. De forventer at de må bruke mindre tid på å oppgi opplysninger og at nettbutikken kan hente opp relevant informasjon om dem i det dialogen starter

Selvbetjening: Mange kunder vil kunne finne svarene på egen hånd gjennom bruk av AI-assistenter og Chatbots, omfattende FAQ-seksjoner eller artikler på nettsiden.

AI assistenter og chatbots: Flere kunder forventer i dag å kunne få umiddelbare svar på enkle spørsmål, og å få utført endringer og handlinger på kort tid. Her vil AI-drevne assistenter være et sentralt verktøy for å møte kundene sine forventninger.

Proaktiv kundeservice: I stedet for at kunder selv må ta kontakt, ønsker de at nettbutikker i økende grad kan forutse behov og tilby løsninger før problemer oppstår.

Husk at med økt bruk av teknologi kommer også et ansvar for å beskytte kundedata. Spesielt med tanke på bruk av AI, er det viktig å sikre at AI-systemer opererer i samsvar med GDPR-standarder.

Nora understreker også at bedrifter har et ansvar for at alle AI løsningene har høy kvalitet og oppleves nyttige. Dette for at kundene skal foretrekke å bruke AI-løsningene og at de bidrar til å bygge lojalitet til selskapet.

10. Rask levering og enkel retur

Når stadig flere forbrukere handler digitalt, blir kravene og forventningene til levering desto høyere. Det gjør at det ikke lenger holder å tilby ett leveringsalternativ. Kundene forventer fleksibilitet både når det gjelder hvordan og hvor varen leveres – og nøyaktig informasjon om leveringstid.

Jente med pakk i hånda utenfor en pakkeboks

Konserndirektør for E-handel og Logistikk i Posten Bring, Thomas Støkken, bekrefter at kundene er blitt mer kravstore. 
 
– Posten Bring jobber for at det skal være enkelt å sende, motta og returnere pakker. Derfor tilbyr vi en rekke ulike leveringsvalg: Pakkeboks, post i butikk, pakke i postkassen og hjemlevering. Vi leverer med lavere CO2-utslipp til to millioner nordmenn, og streber etter at alle våre kjøretøy skal gå på fossilfrie energikilder innen 2030, sier Støkken. 

Ferske tall fra Bring Research viser også at returvilkår er viktig for folk. 57% sjekker returinformasjon når de handler i en nettbutikk som de ikke har handlet i tidligere.

11. Bærekraft er den nye normalen

Bærekraft har vært på agendaen i en årrekke for mange – og har nå blitt en hygienefaktor i alle bransjer. 

Det forventes at nettbutikker og retailere er åpne om egen miljøpåvirkning, og at de tar et tydelig ansvar gjennom konkrete mål og tiltak for å redusere sin klimapåvirkning. Samtidig er flere forbrukere nå langt mer bevisste på greenwashing, og kan derfor være skeptiske til bærekraftige budskap. Pass på at du kan dokumentere det du påstår, og at du setter deg inn i hva som er lov til å si og ikke.

Fra og med 2025 vil det være langt flere virksomheter som må rapportere på sin klimadata. Vi har tidligere hatt et webinar om dette, hvor vi blant annet forklarer hva de nye kravene fra EU innebærer og hva som er viktig å huske på. Se opptak av hva som ble sagt her.

12. Sirkulære handelsplattformer fortsetter å briljere

Plattformer for kjøp og salg av brukte varer er allerede i sterk vekst, noe som forventes å fortsette i 2025.

I Sverige, der Tradera er den største plattformen for bruktsalg, er hver tredje svenske registrert på plattformen. Og i Norge er 3,4 millioner registrert på finn.no. I tillegg har plattformen Tise rundt 2,5 millioner brukere.

– For bare noen år siden var terskelen for å handle på nett mye høyere, og for mange var det skummelt å betale for noe man ikke har sett fysisk. I dag finnes det smarte løsninger for både frakt og betaling som gjør at både kjøpere og selgere kan føle seg trygge på å handle brukt, påpeker Eirik Rime, direktør i Tise. 

Vi ser også at stadig flere tradisjonelle nettbutikker oppretter egne gjenbrukssider, hvor kundene kan selge produkter de ikke lenger bruker. Dette er en trend som forsterkes av forbrukernes bærekraftengasjement.

Hvordan kan du best navigere i netthandelslandskapet i 2025?

Du har nå en omfattende oversikt over trender som det er essensielt å holde øye med innenfor netthandel. Det er imidlertid viktig å huske på at markedet kan endre seg raskt, og at dette er kun forventninger for det kommende året. Hold deg i loopen på utviklingen i bransjen og vær forberedt på å tilpasse deg raskt til endringer som måtte oppstå. I en så dynamisk sektor som netthandel, er evnen til å være kreativ, fleksibel og tilpasningsdyktig mer verdifull enn noensinne.