Vinn kundene med flere leveringsalternativer i kassen
Vi har alle vært der – besøkt en nettbutikk der det er vanskelig å finne hva det vil koste for å få varene levert. Og for å få vite hvor lang tid det vil ta før vi får varene vi ønsker å bestille, har vi kanskje vært nødt til å dykke ned i kjøpsvilkårene. Skal du vinne kjøpet og kundene, må du fjerne alle slike friksjoner. Her forteller vi hvordan.
Publisert2021.09.30
For nettkunder er transparens og informasjon de viktigste faktorene for at de skal velge å handle i nettbutikken og føle seg trygge. Når det kommer til frakt er det primært fraktprisen og når og hvordan varen vil bli levert som avgjør om kunden faktisk vil gjennomføre sitt kjøp eller ikke.
Dette ønsker kundene å vite
Kunder som handler på nett har i de fleste tilfeller tre spørsmål når det kommer til levering:
Hva koster det?
Når får jeg pakken min?
Hvordan får jeg pakken min?
Du kan forbedre kundeopplevelsen til kundene dine vesentlig gjennom å besvare disse spørsmålene gjennom stegene i kjøpsreisen i nettbutikken, og ikke minst, i kassen. Når kundene kommer til kassen bør de få tilbud om leveringsalternativer som skaper mest mulig fleksibilitet og valgfrihet. Videre må det tydelig fremgå leveringstid og pris for de ulike alternativene.
Nettkundene har i flere forbrukerundersøkelser foretatt av Bring Research gitt uttrykk for at levering bør preges av valgfrihet, enkelhet og mest mulig selvbetjening. Tid er viktig for kundene, så dersom det er tidsbesparende å få pakken levert hjem vil det være et lokkende alternativ for mange. Levert hjem betyr nødvendigvis ikke på døren – ikke glem postkassen. Den er et foretrukket alternativ for mange kunder. Selger du varer som veier opptil fem kilo og får plass i postkassen, bør du derfor ha dette leveringsalternativet i nettbutikken.
Disse leveringsalternativene bør du tilby i kassen
Selger nettbutikken din varer til privatpersoner anbefaler vi at du tilbyr følgende leveringstjenester, som et minimum. Hver og en av tjenestene har mange servicetillegg som gjør at de kan tilpasses til dine kunders behov. Ta kontakt med oss, eller klikk deg inn på tjenestene for mer informasjon om hvilke tilpasninger som kan gjøres.
Pakke i postkassen
Levering av små pakker under 5 kg, med relativt lav verdi. Pakken sendes rett hjem i postkassen til kunden og er en foretrukken leveringsmetode for veldig mange nettkunder. Det er et rimelig alternativ, og enkelt og tilgjengelig for dine kunder.
Pakke til hentested
Leveres til valgfritt hentested eller pakkebokser i utvalgte områder i landet. Dette er et attraktivt og enkelt alternativ. Gir dine kunder stor fleksibilitet i hvor og når de kan hente sin pakke. Vi har ca. 2 300 hentesteder rundt omkring i hele Norge, så det vil aldri være langt til et hentested for kundene dine. Dette er en klimanøytral levering der vi benytter tog fremfor bil så langt det er mulig.
Pakke levert hjem
Hjemleveringsalternativet for pakker opptil 35 kg. Her er det viktig at du synliggjør hvilken dag og tidspunkt pakken kan forventes levert hjem. I store deler av landet tilbyr vi nå smidigere hjemlevering med tidsvindu på én time. Det er også mulig for kundene dine å endre dato for levering, og de kan velge at pakken settes igjen utenfor.
Slik sikrer du beste praksis for levering
Ved å ta i bruk våre API-er kan du være trygg på at du tilbyr beste praksis for levering når kundene dine kommer til kassen.
Shipping guide API / Fraktguiden
Med vårt Shipping guide API (Fraktguiden) kan du enkelt velge å synliggjøre tilgjengelige leveringsalternativer for dine kunder når de kommer til kassen. Da kan de selv velge det alternativ som passer dem best ut ifra leveringstid, leveringssted, pris og miljødata. Få informasjon om hvordan du implementerer Shipping guide API på våre developersider.
Med Shipping guide installert kan du oppgi en mer nøyaktig leveringstid for Pakke til hentested. Da får dine kunder opplysning om forventet leveringsdag, og tidsvinduet som pakken normalt ankommer hentestedet, allerede i betalingsøyeblikket. Du kan også velge å angi prisen for leveransen.
I tillegg bør du bruke API-ets navn på tjenestene og vise en beskrivelse. Kundene må få et godt bilde av hva de ulike tjenestene er, hva de koster, samt hvordan og når varen blir levert til kunden.
Pickup Point API
Dette API-et lister opp mulige steder der dine kunder kan hente sine pakker. Listen tar utgangspunkt i det angitte postnummeret og synliggjør da de ti nærmeste hentestedene, sortert etter kjøretid med bil. Med Pickup Point API-et kan du utøke antall hentesteder når du aktiverer våre pakkeboks-automater i tillegg til de vanlige hentestedene.
Med Pakkeboks som mulig hentested hever du servicetilbudet for Pakke til hentested. Selvbetjeningsmuligheten oppfylles fullt ut, og kundene kan hente sine pakker når de vil på døgnet. De kan også velge en pakkeboks som ligger der det passer best for hverdagslogistikken. Vi anbefaler å vise minst 5 alternative hentesteder.
Ønsker du å vite mer om hvilke muligheter du har til å tilpasse og optimalisere frakttilbudet for dine kunder, besøk vår developer site.
Oppsummert
Tilby flere ulike leveringsalternativ. Da kan kunden foreta et eget valg basert på pris, trygghet og leveringstid. Det valget kunden gjorde i går, passer nødvendigvis ikke for morgendagens kjøp.
Pass på at den viktigste leveringsinformasjonen kommer tidlig i kjøpsprosessen, og følger kunden overalt slik at den er enkel å finne.
Hva koster det?
Vær enkel og logisk i fraktprisen.
Gratis levering er alltid populært, men også fraktrabatt kan være kjøpsutløsende. Finn en løsning du har råd til, og som fungerer godt i din nettbutikk. Testing av ulike prisnivåer vil gi deg svar.
Når og hvordan får jeg pakken min?
Gi kundene en forventet leveringstid. Vårt API gir deg muligheten.
Husk å legge til din egen ledetid for pakking og overlevering til oss i dette tidsbilde.
Forklar hva de ulike leveringsalternativene løser for kunden. Gjelder det mindre eller tyngre leveringer, sparer de tid ved hjemlevering kontra å hente selv osv.?