Dette vil kundene dine vite om levering

Dette vil kundene dine vite om levering

8 av 10 kunder sjekker leveringsvilkårene når de besøker en nettbutikk for første gang. Slik unngår du at de skygger banen.

Ung mann med skjegg og jeansskjorte sitter smilende i sofaen, med en laptop på fanget

Netthandelen har eksplodert det siste året, og mye tyder på at mange kommer til å holde på de nye vanene sine. Men samtidig som mange har fått øynene opp for netthandelens mange fordeler, har forventningene og kravene til nettbutikkene blitt enda høyere.

Gir du ikke det kunden vil ha, er veien kort til en annen nettbutikk.

Kjenn kunden din

Kunnskap om kunden har med andre ord aldri vært viktigere. For å vite hva nettkunder i Skandinavia er opptatt av, gjør Bring jevnlige forbrukerundersøkelser i samarbeid med IPSOS – både kvalitative og kvantitative. Nylig gjennomførte vi en testshopping i 90 ulike skandinaviske nettbutikker, i tillegg til en spørreundersøkelse blant nettkunder (se faktaboks). Innsikten fra undersøkelsene kalles for Bring Research.

Ikke gå glipp av kunnskap om kundene dine.

Mer innsikt fra Bring Research her

Spørreundersøkelsen viser at leveringsvilkårene er alfa og omega for skandinaviske nettkunder – og at hele 8 av 10 kunder sjekker disse når de besøker en nettbutikk for første gang. Med disse fire tipsene sørger du for å gi kundene den kjøpsopplevelsen de ønsker.

1. Gjør leveringsvilkårene synlige – hele veien

Prisen på frakten er en svært viktig faktor for 80 prosent av kundene, mens leveringstiden er svært viktig for 50 prosent.

– Et godt råd er derfor å gjøre denne informasjon mest mulig synlig langs hele kjøpsreisen, sier Kjersti Pedersen, ansvarlig for Bring Research.

Testshoppingen viser at 75 prosent av nettbutikkene hadde informasjon om levering og retur på startsiden.

– Rask levering kan være avgjørende for kunden, særlig hvis alternativet er en fysisk butikk. Å informere om leveringstidspunkt tidlig i prosessen, er derfor lurt – for eksempel ved at du allerede på startsiden gir kundene mulighet til å taste inn postnummeret sitt for å se forventet leveringstid, råder Pedersen.

Siden mange kunder starter kjøpet på produktsiden, er det i tillegg viktig at leveringsinformasjonen også ligger her – slik at kundene ikke blir usikre, og avbryter prosessen fordi de må lete etter informasjon om levering. Testshoppingen viste imidlertid at kun 56 prosent av nettbutikkene hadde leveringsinformasjon på produktsiden.

2.   Minn kunden på gratis frakt

Av de som informerte om fri frakt på startsiden, ga 66 prosent kundene en påminnelse underveis i kjøpsreisen.  

– Å minne kunden om at de har fri frakt – eller om hvor mye de har igjen til fri frakt – kan gi både salg og mersalg, tipser Pedersen.

3.   Kunden vil ha leveringsvalg – men ikke uten informasjon

Valgfrihet er viktig for kundene, og stadig flere nettbutikker tilbyr flere leveringsvalg og flere leverandører. I testshoppingen vår var fire ulike leveringsvalg det vanligste hos nettbutikkene.

Leveringsvalg er kjempebra – forutsatt at du er tydelig på hvordan leveringen foregår, understreker Pedersen.

– Det er veldig viktig at kunden forstår hva leveringsvalget innebærer. Tilbyr du for eksempel hjemlevering, ønsker kunden å vite når på døgnet varen vil bli levert, og om den leveres på døra eller bæres helt inn.

51 prosent av nettbutikkene som hadde hjemlevering som et valgalternativ, ga imidlertid ikke noe ytterligere informasjon. Da kan kunden fort skygge banen.

Les også: Gjør du disse hjemleveringstabbene?

4.   Skill deg ut i ordrebekreftelsen

Husk at også ordrebekreftelsen er en gyllen anledning til å gjøre kunden trygg og fornøyd. Det glemmer imidlertid mange. Testshoppingen viste at 80 prosent informerte om leveringsmetoden i ordrebekreftelsen, men bare 19 prosent informerte om antatt leveringsdato. 18 prosent informerte verken om leveringsmetode eller leveringsdato – noe som kan gjøre kundene usikre.

– Siden leveringstid er avgjørende for halvparten av nettkundene, er det smart å informere om antatt leveringsdato både i kassen og i ordrebekreftelsen. Det gjør også at du skiller deg ut fra konkurrentene, sier Pedersen.

NB! Ved å ta i bruk Brings API-er, kan du enkelt gi kunden eksakt leveringsdag. Les mer om våre kostnadsfrie løsninger for nettbutikker her.

Om undersøkelsene:

  • To undersøkelser – en kvalitativ og en kvantitativ – ble gjennomført i samarbeid med IPSOS.
  • Vi gjorde testkjøp i 90 skandinaviske nettbutikker, 30 per land.
  • Nettbutikkene var i forskjellige bransjer og hadde forskjellig omsetning.
  • Kjøperne gikk igjennom 56 sjekkpunkter, fra startsiden til varen var returnert og pengene tilbakebetalt.
  • Alle testpunkter ble gjennomført på mobil.
  • Webintervjuer ble gjort med et representativt utvalg av skandinaviske nettkunder.
  • Begge undersøkelsene la vekt på levering, retur og bærekraft/miljø gjennom hele kjøpsreisen.