Slik blir du en vinner på nett

Slik blir du en vinner på nett

Sjarm, språk og silke er blant ingrediensene i suksessoppskriftene til Linda Johansen Skincare og Get Inspired – vinnerne av «Årets Nettbutikk 2020».

To av landets mest populære nettbutikker, Get Inspired og Linda Johansen Skincare, var på plass i studio da Bring arrangerte webinaret «Slik blir du en vinner på nett» 16. september. Tidligere i sommer stakk de to nettbutikkene av med pris i hver sin klasse i den prestisjetunge kåringen av Årets Nettbutikk 2020». I webinaret delte de noen av hemmelighetene bak både lønnsom vekst og lojale kunder.

Se opptak av webinaret her

Silke og skjønnhetsprat

Eksklusivt via sin egen nettbutikk selger Linda Johansen Skincare høykvalitetssminke og skjønnhetsprodukter til kvinner. De eier hele verdikjeden og kundereisen selv, og sender ut mellom 7-10 000 pakker hver uke. I 2020 har de estimert at de kommer til å omsette for over 50 millioner kroner.

Under utdelingen av «Årets nettbutikk» imponerte de juryen nok en gang med en meget god kjøpsopplevelse, lojal kundegruppe og et bevisst forhold til hvordan de skal engasjere og skape kundeverdi i alt de gjør.

Timm Wold og Cecilie Torgunrud i dialog med moderator for webinaret, Hege Grubben
Timm Wold og Cecilie Torgunrud i dialog med moderator for webinaret, Hege Grubben

Til webinaret hadde daglig leder og eier Timm Wold tatt med seg sin makker, markedssjef Cecilie Torgunrud. De kunne røpe at en nøye planlagt kundereise er en av nøklene til lojale kunder.

Vi har med god informasjon om produktene, og vi legger med vareprøver av varer de kan kjøpe i nettbutikken

Timm Wold, Daglig leder og eier i Linda Johansen Skincare

– En av tingene vi tror vi lykkes med er at vi tar nye kunder med på en kundereise der de blant annet får pakker som er fint pakket inn med miljøvennlig silkepapir. Vi har med god informasjon om produktene, og vi legger med vareprøver av varer de kan kjøpe i nettbutikken. Det tror vi fører til at kundene liker kundereisen de har hos oss, og at vi får veldig lojale kunder, sier Timm.

Cecilie legger til at de har en lukket Facebook-gruppe kalt «Skjønnhetsprat med Linda», hvor kundene kan komme tettere på gründer Linda Johansen.

– Grunnlaget for dette var at Linda i flere år savnet et sted hvor hun kunne snakke med kundene og få gode tilbakemeldinger. Denne gruppen skal være et sted hvor kundene kan føle seg trygge og få en «egen bit» av Linda. Siden har 6500 aktive medlemmer som har vokst organisk, og det er en gjeng med flotte og vettuge damer som er verdifulle for merkevaren vår, sier hun.

Team Linda's 6 tips til hvordan du gir den beste kundeopplevelsen

  • Målgruppeforståelse - du må vite hvem kunden din er
  • Tilpass nettbutikken din for alle plattformer (mobil, nettbrett, desktop)
  • Ha en tydelig kundereise - gjør det enkelt for kunden
  • Produser godt og nyttig inhold, og samarbeid med gode SoMe-leverandører
  • Tilby de leveranse- og betalingsmetodene som kundene ønsker
  • Det lille ekstra! Pakk produktene pent inn, gi kundene en personlig wow-opplevelse
foto av Andreas Nordås og Sindre Landevåg, Get Inspired
Andreas Nordås og Sindre Landevåg, Get Inspired

Sjarm og språk

Get Inspired er en norsk nettbutikk som startet opp i 2009, men de har etter flere år med sterk vekst klart å beholde den personlige kommunikasjonen med kundene og har mange lojale kunder. Kontor- og lagerdrift ligger i Trondheim, hvor de har rundt 50 ansatte. Med omtrent 90 leverandører, 273 millioner i omsetning i fjor, og over 200 000 aktive kunder er de en av landets mest populære nettbutikker. 

Get Inspired investerer i kontinuerlig forbedring av kundeopplevelsen og jobber med å gjøre kjøpsopplevelsen enklere, bedre og tilpasset hver enkelt kunde. Daglig leder Sindre Landevåg mener konstant utvikling er alfa og omega for å sikre lojale kunder.

– Det er utrolig viktig å videreutvikle seg som selskap for å hele tiden skape den beste sømløse handleopplevelsen. Man kan aldri sove i timen når det gjelder utviklingen. Lojalitet er noe man må utvikle over tid, og for å få gjenkjøpene må man alltid være på topp.

Man kan ikke bomme på «basic stuff» som leveringstid og forventninger. Du må sjarmere.

Sindre Landevåg, Get Inspired

Nettbutikksjef Andreas Nordås legger til at språket i kundekommunikasjonen er noe de fokuserer ekstra mye på for å holde seg relevante. 
– Vi bruker mye tid i sosiale medier, og bruker er språk som er tilpasset den målgruppen vi snakker til. Språket skal være lekent, og vi blander for eksempel gjerne litt norsk og engelsk, sier han.

5 vinnertips fra Get Inspired:

  • Vær god på «the basics», som hastighet, navigering, søk, kundeservice og lignende
  • Vær kunde i din egen nettbutikk; finn frem til produkter, gjennomfør kjøp, kontakt kundeservice etc.
  • Hold deg relevant for kundene med blant annet kommunikasjon, markedsføring, produktutvalg og personalisering
  • Bli inspirert av andre. De beste ideene er allerede tatt, men gjør det på din egen måte og gjør det bedre
  • Get things done! Sørg for gjennomføring, ikke bare prat.