Slik kan du bli neste vinner av Årets Nettbutikk

Juryen har samlet sine beste råd til deg og din nettbutikk. Øk dine sjanser til å vinne neste år gjennom å implementere disse enkle, men effektive punktene.

Årets jury samlet
Publisert 2020.08.10 Sist oppdatert 2024.12.02

For en del nettbutikker, som er gode og opererer på et høyt nivå, vil en del av rådene være «selvfølgeligheter» som er på plass. Basert på vår gjennomgang av de nominerte butikkene ser likevel juryen at det ofte er helt grunnleggende ting som gjør at ellers gode nettbutikker faller igjennom og ikke når helt opp. Vi synes derfor det er verdt å også minne om en del helt «enkle», grunnleggende ting og inkluderer slike på listen over gode råd.

Ha kunden i fokus

  • Tenk på kunden - gi en enkel og effektiv kjøpsopplevelse i alt du gjør.
    Skaper det ikke verdi for kundene dine, ikke bruk tid på det. Test og bruk data til å forbedre kundeopplevelsen.
  • Vær kunde i egen nettbutikk og test ut kjøpsopplevelsen fra søk til kjøp både på pc og mobil. Finner du friksjoner, fjern dem.
  • Gjør testshopping i andre gode nettbutikker og evaluer opplevelsen. Hva gjør de bra, og hva kan de gjøre bedre?
  • Les gjennom og test tekstene i nettbutikken på andre. Er de lett forståelig og holdt i samme tonalitet?

God informasjon lønner seg

  • Gi kundene relevant informasjon.
    Fortell hva frakt koster, når de kan få varen og hva slags returløsning du har. Dette er informasjon som bør være lett tilgjengelig på startsiden, produktsiden og i kassen. Denne typen av informasjon skaper trygghet hos kunden og kan øke konverteringen.
  • Tilby ulike leveringsalternativer slik at man kan velge det som passer best. Kundene dine er forskjellige og har ulike preferanser for hvordan de vil motta pakkenGi kundene en enkel returopplevelse. Dette var et trangt nåløye i årets gjennomgang av nettbutikker. Altfor mange gir for lite informasjon, og lar kundene ordne returen selv. Dette skaper utrygghet og misfornøyde kunder. Gå gjennom din returprosess og all informasjon du gir knyttet til denne. Kundene ønsker en enkel retur med ferdig utfylt returlapp, emballasje som kan gjenbrukes til retur og rask tilbakebetaling av penger.
  • Knytt relevante produkter sammen for å innby til mersalg. Dette bør foregå på produktsider, i handlekurv, kassen, og ikke glem på takk-for-kjøpet-siden, eller i ordrebekreftelsen.
  • Segmenter kundene basert på hva de har klikket på og/eller handlet tidligere. "Om jeg har handlet i en butikk som tilbyr produkter til f.eks. mann/kvinne/barn, forventer jeg at mine preferanser blir tatt vare på til neste gang jeg kommer til butikken."

Kommunikasjon som betyr noe for kunden

  • Gjør mer ut av kundeklubben ved å faktisk tilby noe som har reell verdi for dine beste kunder. Dette kan være en personlig rabattkode, tilgang på relevante nyheter og salg basert på tidligere kjøp.
  • Bruk sosiale medier til å engasjere og ha dialog med kundene.
  • Våg å være personlig og skap din egen stil. Snakk med folk, ikke til dem. Ikke vær redd for å bruke sosiale medier til konvertering og salgsaktivitet, men gjør det med samme stil, tone og stemme som den andre kommunikasjonen din, slik at målgruppen kjenner deg igjen.
  • Apropos sosiale medier: Messenger, grupper og stories vokser – test deg fram til hvordan du kan utnytte disse kanalene smartere og mer effektivt.
  • Bruk pakken til dialog med kunden.
    Det finnes et magisk øyeblikk i kundereisen på nett som man ikke får i fysisk butikk: Øyeblikket når kunden åpner pakken du har sendt dem. Legg f.eks. ved testprodukter eller tips knyttet til det de har kjøpt. Et godt sisteinntrykk kan gi mersalg, og bidra til å skape gode relasjoner. I tillegg øker du sjansen for at kunden deler pakken med sine venner i sine egne sosiale kanaler. 

Netthandelsjuryen ønsker deg lykke til!