Slik lykkes nettbutikken i sosiale medier

6 tips: Slik kan nettbutikken din lykkes i sosiale medier i 2025

God bruk av sosiale medier, gir en stor mulighet for nettbutikker som ønsker å bygge merkevare og øke salg. Vi har spurt juryens lengstsittende medlem, Ingvild Moen, om seks tips som kan bidra til å gi nettbutikken din en konkurransefordel i 2025.

Ingvild Moen sitter med laptop i juryarbeidet.

Med et stadig skiftende digitalt landskap, der nye plattformer, funksjoner og algoritmer kommer til, kan det være utfordrende å finne fram i jungelen av gode råd.

Ingvild Moen driver byrået Resonate, der hun gir noen av Norges største merkevarer gode råd om digital kommunikasjon og sosiale medier. Hun er tidligere blitt kåret til Årets sosiale medier-personlighet på Social Media Days, og sitter i juryen til Netthandelsprisene 2024.

Hun vet med andre ord hva som fungerer i sosiale medier – og vel så viktig, hva som ikke fungerer. Det som er helt sikkert, fastslår hun, er at det er avgjørende for nettbutikker å være til stede i sosiale mediekanaler.

1. Integrer sosiale kanalers e-handelsfunksjoner

I 2025 vil plattformer som TikTok, Instagram og Pinterest fortsette å utvikle funksjoner for direkte kjøp, og nettbutikker kan dra nytte av disse for å forenkle kundenes kjøpsprosess. Ved å bruke "shops" og "checkout" direkte på sosiale medier kan du forkorte veien til kjøp – en viktig fordel for kundene.

– Social commerce kan gjøre reisen fra inspirasjon til kjøp så sømløs som mulig. Live shopping og influencer-ledede sendinger er eksempler på spennende muligheter som kan utforskes for å teste kundereaksjoner og få umiddelbar respons. Her er flere norske nettbutikker allerede godt i gang, og mange ser gode resultater.

Ingvild Moen
Ingvild Moen mener det er viktig at nettbutikkene utnytter mulighetene som sosiale medier gir.

2. Prioriter kanalene som treffer din målgruppe - og tenk bred dekning

Det kan være fort gjort å spre aktivitet og markedsbudsjett utover for mange kanaler, men for best effekt, er det de store kanalene med høyt antall daglig brukere som gjelder for de aller fleste nettbutikker. Noen nisje-nettbutikker kan få mye ut av å prøve seg fram i de mindre sosiale medie-kanalene, men som alltidm bør plattformvalg baseres på innsikt fra kanalens demografi og hvilke brukere som mest sannsynlig vil engasjere seg i produktene dine.

– Vurder hvordan målgruppen din opptrer på ulike kanaler, og unngå å spre innsatsen for tynt. Ved å være strategisk kan du bygge en sterkere tilstedeværelse i de kanalene som teller.

3. Bygg tillit og «social proof» med ekte omtaler

Kundevurderinger, anmeldelser og autentiske tilbakemeldinger, særlig med bilder, kan bli stadig mer betydningsfulle, særlig når KI kan lage tusenvis av falske kundevurderinger på kort tid. Ved å aktivt vise kunders ekte vurderinger, dele ekte kundeopplevelser og invitere kundene til å fortelle om sine kjøp, kan du oppnå en følelse av fellesskap og troverdighet. Kundene dine kan bli merkevarens mest troverdige ambassadører i sosiale medier.

– Det er lurt å aktivt oppmuntre til kundeomtaler, helst med bilder eller noe annet som viser at dette er ekte kjøp. Når andre forteller om sine erfaringer, gir det et verdifullt sosialt bevis på at merkevaren leverer. Det kan også være lurt å svare på negative anmeldelser med oppriktighet og løsningsvilje, det viser kundene at du bryr deg.

Les også: Dette ser juryen etter når de kårer årets beste nettbutikker.

4. Benytt data til målrettede annonser og optimalisering

Med tanke på konkurransesituasjonen i 2025 kan godt gjennomtenkte og optimaliserte annonser bidra til å få mest mulig ut av annonsebudsjettet. Målrettede annonser basert på brukeratferd og preferanser kan være en nøkkel til å finne de riktige kundene - men pass på at du ikke annonserer for snevert. Bruk også innsikt fra gode analyseverktøy for å se hva som fungerer – og juster underveis.

– Annonseoptimalisering handler om å forstå hvordan små endringer kan gjøre en stor forskjell. A/B-testing av kampanjer kan gi verdifulle data som kan gi innsikt i hva som treffer best, og det finnes flere spennende AI-verktøy som kan A/B-teste annonsene dine før lansering og gi konkrete tips til hvordan du kan forbedre dem.

5. Finn en konsistent tone og stil som matcher din merkevare.

Selv om autentisitet alltid har vært viktig, kan det i 2025 bli enda mer viktig å også tenke på hvordan merkevaren fremstår visuelt og verbalt. En klar, gjenkjennelig merkevareprofil kan bidra til å skille seg ut i et digitalt landskap som stadig blir mer konkurransepreget. Definer en stil og tone som reflekterer merkevarens verdier og målgruppe – dette kan være et viktig verktøy for å bygge en følgerskare som kjenner og gjenkjenner nettbutikken din.

En konsistent merkevare kan være avgjørende for å skape relasjoner i en verden hvor mange merkevarer konkurrerer om oppmerksomheten. Finn din stil - og hold deg til den.

Ingvild Moen, gründer av Resonate | jurymedlem Netthandelsprisene

6. Langsiktige samarbeid med influensere kan skape troverdighet

Influencersamarbeid kan være en effektiv måte å styrke merkevareprofilen på i sosiale medier. I 2025 kan det være en fordel å etablere langsiktige partnerskap fremfor korte, enkeltstående innlegg. Ved å samarbeide over tid med influensere som speiler merkeverdiene, kan du bygge en ekte relasjon til målgruppen.

– Genuinitet kan være helt avgjørende, og mange kunder kan være skeptiske til tilfeldig betalte samarbeid. Å knytte merkevaren din til en influencer som oppriktig bruker og liker produktene dine kan gi et stort løft.

Vil du at din nettbutikk skal bli Årets nettbutikk neste gang?

Ingvild Moen sitter med i juryen som skal velge ut de beste nettbutikkene i Norge. I denne artikkelen får du mange gode tips til hvordan du blir god i Sosiale medier. Ønsker du å forbedre nettbutikken, og bli en av finalistene neste gang? Les hva juryen ser etter, og forbered deg til neste konkurranse: