Velg riktig netthandelsplattform: Her er ekspertenes beste tips
Å velge riktig netthandelsplattform er et av de viktigste valgene du tar som nettbutikk. Dette bør du tenke på – og disse fellene bør du unngå.
Publisert2021.12.20Sist oppdatert2022.05.31
Du har ideen på plass og planen klar: Produktene dine skal ut til folket. Men det kan være lettere sagt enn gjort. Dersom du går med en drøm om å starte nettbutikk, har du sannsynligvis oppdaget at det er en global jungel av ulike netthandelsplattformer og leverandører å velge mellom.
Så hvordan går du fram for å ta det riktige valget?
Eksperter på netthandelsplattformer
Vi ba Netthandelsprisenes jurymedlemmer Torkel Johannessen og Roy-André Tollefsen om råd. De vet nemlig godt hva de prater om:
Torkel Johannessen
Johannessen er CEO i Convert Group, som utvikler og drifter nettbutikkløsninger for en rekke store norske nettbutikker. Han har blant annet bakgrunn som netthandel- og omnikanalsjef for kosmetikkjeden Vita og har til sammen 20 års internasjonal erfaring fra teknologiselskaper og digitale organisasjoner, som Egmont, Match.com og Yahoo.
Roy-André Tollefsen
Tollefsen er entreprenør og investor. Han utviklet sin første nettbutikk som 13-åring (i 1993), og startet det som lenge var Norges ledende netthandelsleverandør – Trollweb. Nå er han CEO og gründer av Enjoy.ly, som samler alle landets aktiviteter og arrangementer på ett sted. Han er også innovasjons- og produktansvarlig i butikkplattformen Flow Retail.
Dyrt å velge feil
De kan begge fastslå én ting: Plattformen er mye viktigere enn mange ofte tror, og valget av den er ikke noe du bør ta lett på. Det er nemlig dyrt å velge feil.
– Enten du har som mål å bli Nordens største nettbutikk, eller om du skal starte en liten hobbybutikk, er det et av de viktigste valgene du tar – og noe som legger grunnlaget for om du lykkes eller feiler, fastslår Johannessen.
De har disse rådene til nettbutikker som skal velge plattform:
1. Tenk over ambisjonene dine
– Før du gjør et valg, må du stille deg selv spørsmålet: Hvor tror jeg at jeg er om tre år? Vær ærlig med deg selv og om potensialet i markedet, slik at du treffer planken riktig. Både å underinvestere og å overinvestere er vanlige feller å gå i, sier Johannessen.
Han fortsetter:
– Hvis du bare skal «dyppe foten uti» for å få svar på om satsingen er riktig, kan du komme et godt stykke på vei med en enkel og billig løsning. Da må du imidlertid ta høyde for at du må bytte plattform dersom du kommer opp i omsetning på et par titalls millioner. Du kan ikke kjøre på motorveien i første gir. Har du store ambisjoner og kapital fra dag én, bør du gjøre en grundig vurdering av ulike plattformer og leverandører – og gå rett på en mer avansert løsning som tillater vekst. Da kan du lykkes i et raskere tempo.
Tollefsen poengterer at dersom du virkelig mener alvor med nettbutikken, holder det ikke med en løsning til 200 000 kroner. – Skal du satse på det, må du investere et sjusifret beløp i det tekniske. De billigere løsningene har nemlig langt mindre muligheter for skreddersøm, og da vil de på et tidspunkt stå i veien for videre vekst.
– Ofte merker du det når du skal koble på tredjepartsløsninger, som ERP-system, logistikk- og lagersystem eller fysiske butikker. Da må det dyrere og mer avanserte løsninger til, hvor det er mulighet for spesialtilpasning, sier Johannessen. Han legger til at markedet nå beveger seg bort fra en såkalt monolittstruktur, med én nettbutikkløsning som skal dekke alle behov.
– Nå går vi mot det vi kaller «composable commerce», hvor du setter sammen de modulene som passer best til din nettbutikk, for eksempel internsøk, betaling og produktanbefalinger. Det gir mer fleksibilitet, lavere driftskostnader, en raskere nettbutikk og en bedre kundeopplevelse, påpeker han.
2. Finn en partner som er riktig for deg
Å drive en nettbutikk av en viss størrelse er imidlertid noe de færreste klarer alene.
Skal du satse for fullt på netthandel, og ikke har egne utviklere in-house, bør du få bygget og driftet løsningen i samarbeid med en erfaren leverandør. Husk bare at dette er et svært viktig samarbeid som du skal leve med i mange år, så gjør en grundig og effektiv evaluering, og snakk med referanser før du tar det store valget. Lykke til!
Og nettopp valget av partner – altså leverandøren av netthandelsplattformen – mener de to er et like viktig valg som hvilken plattform du velger.
– Det viktigste er at du finner en som har samme tankesett som deg, som ønsker å skape en god kjøpsopplevelse, og som ikke minst har teknologiforståelsen du trenger. De som starter nettbutikker, har ofte en kommersiell idé, men mangler teknisk forståelse, noe som er helt avgjørende for å lykkes med netthandel, poengterer Tollefsen. Han anbefaler å bruke tid på å bli kjent med leverandøren.
— Ha fysiske møter med folkene før du inngår et samarbeid. God kjemi og tillit er viktig, for det er snakk om et langvarig forhold. Johannessen påpeker også at ikke alle plattformene har norske leverandører. Da er alternativet å ha en utenlandsk partner, noe som kan ha sine ulemper.
3. Få kunnskap om netthandel – og om kunden
Uansett hvor god netthandelsplattform og partner du har, kommer du imidlertid ikke langt dersom du selv ikke kan nok om faget, understreker de.
Skal du lykkes, handler det til syvende og sist vel så mye om kompetansen din og hvordan du bruker den.
Torkel Johannessen
Du må vite hva du driver med. Det hjelper lite å sitte på verdens beste plattform hvis du ikke vet noe om hvordan du jobber med for eksempel kundereise, markedsføring og organisk søk.
Tollefsen råder alle til å ha erfaring med nettbutikkdrift før de starter sin egen.
Å drive nettbutikk er utrolig gøy, men det kreves veldig bred kompetanse og forståelse innenfor mange forskjellige områder.
Roy-André Tollefsen
En god idé er ikke nok. Det er også mye mer krevende enn å drive en fysisk butikk nede på senteret, og det er ikke for alle. Det aller viktigste å tenke på, er uansett kundens behov.
– Du må alltid tenke på brukervennlighet, da kommer du unna med mye. Rydd bort alle fancy designelement som ikke har en funksjon, og gjør kjøpsprosessen enklest mulig. Det innebærer blant annet at du har gode og enkle betalingsløsninger og leveringsmuligheter, inkludert hjemlevering, som er helt grunnleggende i 2021. Det samme er livechat – har du ikke det, er det som å ha en fysisk butikk hvor ingen er til stede, påpeker Tollefsen.
4. Spør andre nettbutikker om råd
Tollefsen anbefaler også å innhente uavhengige råd om hvilke løsninger du bør velge, ved å spørre andre som sitter i samme båt.
– Våg å spørre andre nettbutikker. Det er et åpent miljø som gjerne gir hverandre tips rundt plattformer, partnere, leveringsmetoder, betalingsløsninger eller andre ting. Utnytt deg av den delingskulturen.
Artikler som gir tips om hvordan du kan forbedre nettbutikken