Slik bruker du retur som et konkurransefortrinn

Slik bruker du bytte og retur som konkurransefortrinn

Er bytte og returer bare et nødvendig onde for nettbutikker? Eller er det mulig å bruke det som et konkurransefortrinn? Vi gir deg tipsene!

En kvinne står med en pakke på et bord foran seg
Publisert 2020.01.03 Sist oppdatert 2024.10.24

Sørg for å ha en god bytteordning

Vi vet at når kunder handler julegaver på nett så er det ekstra viktig for dem at butikken tilbyr utvidede frister for bytte og retur. Så mange som 76 prosent* av forbrukerne mener at det er en viktig faktor når de skal velge nettbutikk å handle i. Kommuniser derfor dette tydelig, allerede på forsiden av nettbutikken din. 

Når man har gitt bort en julegave så er det viktig at mottager kan bytte gaven, uten å blande inn giver. Mange av kundene som valgte å handle i fysisk butikk sier at de opplever bytteordningene som bedre i fysiske butikker. Hele 76 prosent* sier at muligheten for å bytte er viktig for å handle julegaver på nett. Vi har sett en økning i antall nettbutikker som tilbyr bytteordninger for mottager av gaven, men fremdeles er det mest fokus på utvidet retur. Tilbyr du en løsning hvor mottaker av gaven enkelt kan bytte, så øker du konkurransekraften din. Skal du få effekt, må du synliggjøre dette gjennom hele kjøpsprosessen og i kommunikasjonen med kundene dine.

Les mer om retur og last ned vår returguide her.

Gjør det enkelt å finne bytte- og returvilkårene

Jo enklere og mer tydelig du gir kundene informasjon om hvordan bytte og returer gjennomføres og hvilke frister som gjelder, jo flere vil velge å handle hos deg. Derfor er det smart å snu på problemstillingen. Tenk på at det å gjøre bytte og returer så enkelt som mulig, og vilkårene så tydelig som mulig, som en god investering i å bygge gode og langsiktige kunderelasjoner. 

Send med ferdig utfylt returetikett og gjenbrukbar emballasje

En annen viktig faktor for aktive nettkunder er å motta en ferdig utfylt bytte- og returetikett ved forsendelser. Dette oppfattes som enkelt og friksjonsfritt, og er med på å skape en god kundeopplevelse. Her kan du lese mer om de ulike returløsningene fra Bring. I tillegg er det å sende produktene i emballasje som også er tilpasset for retur en kundevennlig løsning som gjør det mye enklere for kundene dine.

Julehandelen på nett vokser

I 2023 handlet 59 prosent* av nordmenn sine julegaver på nett. Andelen har steget år for år, i takt med den generelle veksten innen netthandel. De under 40 er de som handler mest på nett - 72 prosent av de under 40 år kjøpte julegaver på nett i 2023. Hvordan kan du sørge for å få en større del av den økende nettomsetningen? Hemmeligheten kan ligge i å tilby gode bytte- og returløsninger.

*Bring Research juleundersøkelse gjennomført januar 2024. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid med analyseselskapet IPSOS, og omfatter Norge, Sverige og Danmark.

Er du sikker på at du har en god bytte- og returløsning?

Vi har laget en sjekkliste som du kan bruke som et verktøy for å utforske og forbedre returløsningen i nettbutikken din. Last den ned her, og kom i gang.