Slik forbereder nettbutikken KO:KO Norway seg for Black Friday & jul
E-handelstips til Black Friday og jul fra nettbutikken Ko:Ko Norway
Black Friday og jul nærmer seg med stormskritt. Nettbutikken Ko:Ko Norway gir deg tips og råd om hvordan du best kan forberede nettbutikken din for Black Week og julehandelen.
Publisert17.10.2023
Forberedelser for Black Friday og jul
Black Friday har blitt større og større de siste årene, men det er fortsatt mange som ikke benytter seg av tilbudene. Det er viktig å forstå både hva som motiverer nettkunder til å handle, men også hvilke hindringer de møter som gjør at de ikke vil handle i denne perioden. Hvordan skal nettbutikkene gå frem for å nå enda flere kunder i år? Vi har spurt en nettbutikk; Ko:Ko Norway, om hvordan de forbereder seg til denne perioden.
Ko:Ko Norway holder til i Fosnavåg utenfor Ålesund. De selger egendesignede kjoler og mener at kjoler er noe av det som gjør hverdagen til en fest! Produktene er av høy kvalitet, de er bærekraftige, funksjonelle og ikke minst skal de være så gode å ha på seg at man foretrekker kjoler fremfor annet. Kjolene selges via nettbutikken til hele verden.
Inspirerer kundene med bilder og informasjon
Planlegging og forberedelser til Black Friday starter tidlig for Ko:Ko Norway. Uavhengig av Black Friday er denne perioden høysesong for kjoler generelt. Varebeholdningen bør derfor være klar allerede to måneder før Black Friday.
– Noe av det aller viktigste vi forbereder er å få på plass gode og nye bilder av produktene med fokus på tema som er relevant denne sesongen. For oss er det julekjoler og selskapskjoler. Det handler like mye om å inspirere kjøperen i denne perioden, sier Stine Elisabeth Goksøyr, CEO i KO&KO AS.
– Det er også viktig å ha tydelig og god informasjon til kunden. Vi har også mange førstegangskjøpere rundt Black Friday og jul, og da er det lurt å skape trygghet for å bygge et langvarig kundeforhold, fortsetter Goksøyr.
Å forberede de ansatte med god informasjon og planer for denne perioden er også noe av det aller viktigste de gjør. Å sikre at det til enhver tid er nok folk på jobb slik at ordrene betjenes raskt, er en annen viktig del av forberedelsene.
Det er også smart å ha gode kampanjer før denne perioden, slik at man opprettholder et jevnt salg. Det er lite lønnsomt å satse alt bare på Black Friday, da stopper salget opp i tiden både før og etter. Ko:Ko Norway har heldigvis lyktes med et jevnt salg i hele perioden tidligere.
– Når det gjelder årets Black Friday og jul så er man jo alltid like usikker hvert år, men vi tror det blir suksess i år også – vi har ekstra mange flotte varer på lager i år, sier Goksøyr.
5 e-handelstips til Black Friday og jul fra Ko:Ko Norway
Planlegg godt og bygg gjerne opp uken før med ny kampanje hver dag under Black Week og avslutt med grand finale på Black Friday.
Ta nye inspirerende bilder til kampanjene du skal kjøre – eller til de varene du vil ha fokus på.
Det er en fin tid å introdusere noe nytt på, da det er mange besøkende i nettbutikken.
Svar kundene raskt på henvendelser, vær tilgjengelig og aktiv.
Ha klart nyheter som du legger ut i uken etter Black Friday, slik at det er spennende og nytt å komme inn på nettbutikken igjen. Mange som handler under Black Friday er innom nettbutikken enda en gang mens de venter på at varene skal komme frem.
Lykke til!
Slik ruster du nettbutikken din for Black Friday og julehandelen
Ønsker du flere tips til hvordan du kan forberede nettbutikken din på best mulig måte? Sjekk ut vår artikkel og start forberedelsene.