Nettbutikken House of Hygge brukte altfor mye tid og plass på lager og pakking, og ga derfor alle logistikkoppgavene til Bring. – Det har blitt «latterlig bra».
Publisert2022.04.24
– Hei! Velkommen til casa kaos!
To blide ansikter og en ivrig fuglehund møter oss i en brunbeiset enebolig utenfor Oslo. Her bor ekteparet Tiril Nysted Schou og Christian Schou med sine tre barn. En Ford fra andre verdenskrig med regnbuedekor i garasjen, tyder imidlertid på at dette ikke er en helt tradisjonell familie.
Tiril og Christian står nemlig bak bedriften House of Hygge, som har som mål å røske opp i det etablerte – og å skape «råskap i fjellet» gjennom produktene de tilbyr. De jobber ofte hjemmefra, men en dag i uka reiser de opp til resten av Hygge-gjengen i Hemsedal, hvor paret tidligere bodde. Her kombinerer de lokal verdiskapning med lidenskapen: å stå på ski.
– Jeg gir de ansatte skriftlig varsel hvis de ikke er ute på ski når det er pudderføre, smiler Christian, som mener det seriøst, og som omtaler både seg selv og resten av de ansatte som «skibomser».
Logistikk tok dyrebar tid
Det hyggelige eventyret startet i 2004, da Christians mål var å ha akkurat nok penger til å kunne stå på ski mest mulig. Gradvis har bedriften vokst seg større – og i dag tilbyr de et bredt utvalg av egendesignet friluftsutstyr. De teller sju ansatte, og har planer om å bli flere i tiden som kommer. House of Hygge har både fysisk butikk i Hemsedal, egen nettbutikk og føres gjennom en rekke forhandlere.
I takt med at stadig flere fikk øynene opp for dem, møtte de imidlertid på noen utfordringer.
– Vi opplevde at logistikken tok veldig mye dyrebar tid. I stedet for å drive med markedsføring, merkevarebygging og kundepleie, måtte vi stå mye og pakke – særlig i høysesongen. Da pandemien kom, innså vi også hvor sårbare vi er hvis ansatte blir syke, sier Tiril.
– I tillegg var vi i ferd med å vokse ut av lokalene våre. Både lageret og pakkingen tok veldig mye plass.
Sender ut pakkene i ekspressfart
I fjor bestemte de seg derfor for å ta i bruk Brings nye løsning Shelfless, som er en såkalt fulfilmentløsning. Det innebærer at Bring både huser bedriftens varelager, plukker og pakker varene, og sender dem ut med markedets raskeste leveringstid.
Med Shelfless og det helautomatiske robotsystemet Autostore for vareplukking blir produktene plukket, pakket og klare for distribusjon i ekspressfart når en bestilling tikker inn.
– Vi åpner Macen og smiler, og så skjer alt av seg selv, oppsummerer Christian.
Tiril legger til:
– Shelfless er et fantastisk system. Alt skjer automatisk, mens vi kan følge med på ordrene og kundereisen på en mye enklere og mer oversiktlig måte enn tidligere. Da blir det også lettere å optimalisere kundeopplevelsen.
Raskere og mer bærekraftig
Med et automatisert lager plassert sentralt på Østlandet, nærmere bestemt Berger på Skedsmokorset, får mange House of Hygge-kunder pakkene raskere levert enn før.
– Men her må jeg samtidig få rose Bring. Selv da vi sendte fra Hemsedal, opplevde folk å få pakken dager etter. Fordi lageret ligger så sentralt, gir det oss også muligheten til å få på plass enda flere leveringsalternativer, blant annet ekspresslevering, poengterer Tiril.
I tillegg kommer bærekraftsaspektet, som House of Hygge legger stor vekt på.
– Tidligere har varene blitt fraktet inn i landet og til Østlandet, før de har blitt kjørt til Hemsedal og deretter ut til kundene. Med Shelfless blir det en mer effektiv transport, og dermed mindre utslipp.
For å ta i bruk Shelfless måtte bedriften implementere et nytt ERP-system, i samarbeid med Bring. Tiril legger ikke skjul på at det var en omfattende jobb.
– Men det har gått ganske knirkefritt, og det skal Bring ha kudos for. Her har dyktige mennesker med høy IT-kompetanse holdt i prosjektet med stødig hånd.
Anbefaler å sette ut logistikkoppgavene
House of Hygge er overbevist om at mange nettbutikker ville hatt stor nytte av å gjøre som dem: la andre ta seg av logistikken.
– Det er lurt å ikke tro at man skal fikse alt selv hele tiden. På et eller annet tidspunkt må man bare gjøre det. Selve omleggingen er ressurskrevende, men det blir latterlig bra. Helt nydelig, konstaterer Christian.
Det var flere grunner til at de valgte nettopp Brings løsning:
– Vi vet at Posten og Bring er robuste og bunnsolide, både når det gjelder kompetanse og mennesker. De er en viktig samfunnsaktør, som er fremoverlente innen bærekraftige løsninger. Det heier vi veldig på.
Store vekstambisjoner
De roser også måten de blir fulgt opp på.
– De herlige menneskene hos Bring er alltid hjelpsomme, imøtekommende og profesjonelle – og vil at vi skal være glade og fornøyde. Bring gleder seg over vekstambisjonene våre, og vil hjelpe oss med å nå dem, sier Tiril.
Målet er å nå en omsetning på 100 millioner kroner innen fem år.
– Responsen vi får i markedet er sterkere enn noen gang – og en grunn til det, er at vi har kunnet bruke tid på merkevarebygging i stedet for pakking, påpeker Christian.
Med Bring og Shelfless i ryggen er de bedre rustet enn noensinne til å vokse og å konkurrere med de store gigantene på markedet. Nettopp det er en viktig motivasjon for den lokale utfordreren.
– Vi våkner hver dag gira og supermotiverte for å skape arbeidsplasser i Distrikts-Norge.
Nå kan de ansatte konsentrere seg om spisskompetansen sin, slik at House of Hygge kan bygges videre.
Dette er Shelfless:
Fullautomatisert helhetsløsning for nettbutikker
Mottak av varer, lagring og plukk og pakk
Returhåndtering
Sen ordrefrist med samme-dag leveranser til store deler av Norge