Denne skatten baseres på hvor langt lastebilene kjører og hvor mye CO2 de slipper ut. Hensikten med denne skatten er å redusere CO2-utslippene og dekke de samfunnsøkonomiske kostnadene lastebiltrafikken medfører, som slitasje på infrastruktur, ulykker, støy og luftforurensning.
Anvendelsesområde
Skatten gjelder for kjøring på mesteparten av det statlige og kommunale veinettet, totalt rundt 10 900 km. Regjeringen planlegger å utvide skatten til å omfatte hele det offentlige veinettet (cirka 75 000 km) fra 1. januar 2028.
Utvidelse
Fra 1. januar 2027 vil skatten også gjelde for lastebiler som veier 3,5 tonn og oppover.
Vi jobber for øyeblikket med de økonomiske konsekvensene av dette, og vi kommer med informasjon så snart vi vet omfanget.
Nye kostnader på fergelinjer
EUs system for handel med utslippskvoter (ETS) fortsetter å utvikles og strammes inn for å redusere klimagassutslippene. For 2025 er det flere viktige endringer og oppdateringer:
Utvidelse av dekning
Fra og med 2024 omfatter ETS også skipsfarten, noe som betyr at rederier som trafikkerer havner innenfor EU/EØS må betale for sine utslipp. Dette vil bli ytterligere utvidet i løpet av 2025.
Økte avgifter
ETS-avgiftene justeres månedlig basert på den gjennomsnittlige spotprisen for utslippskvoter i EU.
For 2025 forventes en ytterligere utfasing av utslippskvoter, noe som betyr at kostnadene for utslipp vil øke.
Dekning
ETS dekker 100 % av utslippene for reiser innenfor EU og EØS-området og 50 % av utslippene fra reiser som starter eller slutter utenfor EU.
For mer informasjon, vennligst kontakt din kontaktperson i Bring.
Mer informasjon om ETS
Mer informasjon om veiskatter i Danmark