Vilkår Brevpakke til utlandet

Vilkår for Brevpakke til utlandet

1. Hva kan sendes

Tjenesten passer for deg som sender varer, gaver eller gjenstander til utlandet. Brevpakke til utlandet er en enkel og rimelig løsning

2. Formater, mål og vekt

Minimumsmål: 9 x 14 cm og tykkelse 2 cm
Maksimumsmål: Lengde maks 45 cm, bredde maks 35 cm, tykkelse maks 30 cm.
Lengde + bredde + tykkelse må ikke overstige 90 cm.

Maksimums vekt: 2 kilo pr sending

Bytt tjeneste for å sende større eller tyngre pakker.

3. Priser

Prisene er basert på vekt og sone. Alle prisene oppgis i norske kroner og er eksklusive mva og eksklusive sporing.

4. Adresseetikett og tollinformasjon

Når du bestiller blir du bedt om å oppgi en del opplysninger om avsender, mottaker og innholdet i sendingen. Det er viktig å fylle ut tollinformasjonen så korrekt og detaljert som mulig, 

Adresse/tolletikett (CN 23) printes og settes på sendingen. Du trenger ikke å skrive adresse på selve sendingen.

Hvis sendingen er liten er det viktig at etiketten brettes slik at høyre del med adresseinformasjonen festes på forsiden av sendingen, og at venstre del brettes rundt.

Hver enkelt etikett har sin unike strekkode, så du må fylle ut en tolletikett for hver pakke selv om det er samme mottaker av alle pakkene. Etiketten er utformet på engelsk og all informasjon må gis på engelsk. 

Sendinger kan bli returnert dersom adresse/tolletiketten ikke er korrekt utfylt. All informasjon må være på engelsk. Du må oppgi innholdet selv om du krysser av for «gift». 

Hvis vareverdien overstiger kr 5000 tilkommer et tollbehandlingsgebyr som sendes i separat faktura.

5. Innleveringssted og frister 

Sendingene skal innleveres separat fra annen post og emballeres. Kunder med egen avtale kan levere på terminal og har dere hente og bringe avtale kan denne benyttes. Første skanning og første sporbare punkt av sendingen er på Postens Østlandsterminal. 

Vær oppmerksom på lokale innleveringsfrister. Innlevert post som ikke tilfredsstiller vilkårene, kan bli forsinket og i noen tilfeller returnert. 

6. Fremsending til mottakerland

I mottakerlandet blir sendingen tollbehandlet, før den kan leveres i postkassen. Tollbehandling i mottakerlandet kan medføre lenger leveringstid.

Mottaker blir varslet dersom den ikke kan leveres i postkassen. 

7. Frankering og merking

Alle sendinger skal være påført standard adresse/tolletikett (CN 23) som blir generert når du bestiller i Mybring. 

8. Leveringstid 

Leveringstiden er avhengig av avstand og postgangen i det enkelte land og hvor lang tid tollbehandlingen tar.

Sendingen fremsendes som brevpost til mottakerlandet som Prioritert post. Se mer informasjon om leveringstid og hva som er tillatt å sende til det enkelte land. Her finner du oversikt over hvilke land det IKKE kan sendes brevpakke til (posten.no)

9. Adressering

Adressering med korrekt navn og adresse sikrer at posten kommer frem til rett mottaker uten forsinkelse. Se retningslinjer og regler for korrekt adressering til mottakere i utlandet.

10. Tilleggstjeneste

En del land tilbyr sporing frem til levering til mottaker. Oversikten over hvilke land som dette gjelder for finner du her.

11. Personvern

Postens behandling av personopplysninger i forbindelse med levering av tjenesten er regulert av en egen personvernerklæring. Den gir deg informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene dine og dine rettigheter i den forbindelse.

12. Bestilling/ordreregistrering

Hver utsendelse må bestilles i Mybring. Tjenesten er tilgjengelig via booking API. Adresse/tolletikett (CN 23) skal skrives ut og plasseres på sendingene.

13. Fakturering

Registrert ordre danner grunnlag for fakturering. 

14. Emballering og innhold

Sendingene skal emballeres etter våre anbefalinger. Se hvordan pakke riktig i pakkeguiden

Sendinger som inneholder farlig gods i begrensede menger skal merkes. Se gjeldende bestemmelser for forbudt innhold og farlig gods i begrensede mengder. Merking skal plasseres på forsiden av sendingen sammen med mottakeradressen.

Posten bærer ikke ansvar for forsendelsens innhold. Det er avsenders ansvar at innhold i forsendelsen er i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser. For enkelte varetyper gjelder bestemte restriksjoner, som avsender plikter å gjøre seg kjent med.

15. Følgepapirer til utlandet

Når varer eksporteres fra Norge er det viktig å sørge for at tollprosesser og krav overholdes.

Det er viktig at eksportøren er kjent med reglene for eksport av varer fra Norge og import av varer til mottakerlandet 

Forsendelser må fortolles for eksport i følgende tilfeller: 
1. Varer med høy verdi. Alle forsendelser hvor varens verdi overstiger kr 5000

2. Midlertidig eksport. Alle forsendelser som krever midlertidig eksport, for eksempel varer sendt til utlandet for reparasjon og som skal returneres til Norge 

3. Re-eksport. Alle forsendelser som gjeneksporteres, som tidligere er midlertidig innført til Norge 

Vær oppmerksom på at varer med en verdi under kr 5000 fortsatt må fortolles dersom de er underlagt restriksjoner. 

Les mer om toll.

16. Erstatning og betingelser

Det gis ingen erstatning for tap, skade eller forsinkelse.

Utover vilkårene beskrevet her gjelder Postens generelle leveringsvilkår for posttjenester og Generelle betalingsbetingelser for Posten Norge AS.

Posten Norge AS forbeholder seg rett til å gjennomføre endringer i pris- og vilkår etter forutgående varsel, senest 2 måneder før endringen trer i kraft. Informasjon om endringer i pris- og tjenestevilkår offentliggjøres på bring.no.