brief til fagskolen kristiania

Hybrid vri på DM fra studentene på Fagskolen Kristiania

For tredje år på rad har Bring utfordret spirende reklamestudenter ved Fagskolen Kristiania med et spennende DM-case.

Bring presenterer en DM-case for studenter

De siste årene har Bring og Fagskolen Kristiania samarbeidet i form av en caseoppgave til førsteårsstudenter for å vise hvilke unike muligheter en kreativ DM i postkassen kan gi som kommunikasjonskanal. Tidligere denne måneden var det duket for årets case, og i år skulle også radio være med i løsningsforslaget. Årets brief var utarbeidet av kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese (GK) – som hadde plukket ut bilprodusenten Jeep som reell oppdragsgiver.

Selve oppgaven studentene skulle bryne seg på gikk ut på å utvikle et kreativt konsept i forbindelse med lanseringen av nye Jeep Wrangler, en ikonisk bilmodell som nå utelukkende kommer som hybrid variant. Det resulterte i to uker med intens jobbing, grundig innsiktsarbeid og seks helstøpte konsepter.

Bring presenterer en DM-case for studenter

Radio og DM i samspill

Det var en spent klasse som fikk besøk av Børre Jensen og Gunn Anita Bendixsen i Bring, Eskil Paus fra Både Og samt Erik Lysø fra GK som skulle gi en brief på caset i forkant. Børre og Gunn Anita ga en innføring i DM som kommunikasjonsflate, og Eskil Paus fra produksjonsbyrået Både Og presenterte radio som kanal.

Oppgaven gikk ut på å kommunisere at Jeep Wrangler nå kommer som hybrid-modell – men at den fortsatt har like gode evner og egenskaper som før. Kanalmiksen de skulle benytte var også en hybrid variant – tre radiospotter og en fysisk DM. Uttakene skulle passe inn under kommunikasjonskonseptet «Go anywhere, do anything».

Jeg ble veldig inspirert av Brings presentasjon. Det var mye om DM som jeg ikke har tenkt på før. Vi har hatt mulighet til å gjøre radio og DM før, men vi har liksom utelukket det litt – og kanskje tenkt at det er noe folk ikke bryr seg så mye om. Briefen ga oss mange ideer.

Laura Betina Andersen, student

Studentene ble så delt inn i seks «byråer», og fikk deretter knappe to uker på seg til å gjøre innsiktsundersøkelser, utvikle innhold og lage en presentasjon.

Alle kunne vært vinnere

Da de to ukene var omme, var Bring og GK tilbake for å få presentert konseptene, og de seks gruppene hadde tolket oppgaven med svært originale og kreative løsninger.

En gruppe hadde blant annet trukket paralleller til Kompani Lauritzen, hvor en klassisk Jeep Wrangler er en gjenganger i det populære tv-programmet. Deres DM var en rasjonsboks med kart og kompass, og en innkalling til et hemmelig militæroppdrag for å finne en fysisk hybrid-Jeep – som man deretter kunne vinne prøvekjøring av.

En annen gruppe hadde brukt klassiske film-oppfølgere som konsept. De viste til filmer og tv-serier hvor Jeep Wrangler-modeller har vært sentrale, som MacGyver, Jurassic Park og MASH. Målgruppen deres var personer som hadde sitt første møte med Jeep via tv-skjermen, og DM-ideen var DVD-covre med fiktive Jeep-filmtitler som ble sendt adressert til utvalgte mottakere – med invitasjon til utekino inni.

studentarbeider

Børre i Bring forteller at han er mektig imponert over hva studentene hadde fått til på så kort tid – og at det var vanskelig å kåre en vinner. 

Jeg synes alle gruppene har vært gode på å samle og diskutere innsikt, for så å bruke det til å ta strategiske valg – og de har levert gode kreative konsepter basert på valgene. Det er utrolig mye bra kreativitet, og jeg føler alle kunne vært vinnere.

Børre Jensen, Fagansvarlig Bring

Etter en diskusjonsrunde i juryen var det gruppen bestående av Ingeborg Arnkværn Dolven, Maiken Holm, Narin Ibrahimi og Vilde Sandvik med konseptet «Tettere på naturen» som ble utropt som vinnere. Børre forteller at vinnergruppen traff spesielt på å kommunisere verdiene de ønsket at målgruppen skulle sitte igjen med.

Vinnerteamet på fire poserer sammen med trofeet.
Maiken Holm, Ingeborg Arnkværn Dolven, Narin Ibrahimi og Vilde Sandvik

De spilte godt på det med at man er glad i eventyr og naturen. Både radiospottene og DMen, som har en call to action med at det faktisk skal skje noe, var sjarmerende. Konseptet kler Jeep godt.

Børre

Stas å få noe i posten

Vinnergruppen hadde siktet seg inn på en målgruppe med interesse for friluftsliv og natur. DMen de hadde skissert var en boks i eik, som skulle sendes adressert i postkassen til utvalgte mottakere. Inni lå det en kopp med mottakerens navn gravert inn, samt en separat inngraveringspenn.

Jeep DM

I boksen var det også en QR-kode som lenket til en landingsside med en konkurranse, hvor man kunne vinne en helg med den nye Jeep-modellen på en valgfri destinasjon i Norge. For å delta måtte mottakerne selv gravere inn på koppen hvor de hadde lyst til å dra, ta bilde av koppen og sende inn via landingssiden.

Vi måtte tenke på andre måter, og vi var ikke så sikre på om folk var så positive til å få ting i Posten. Det var nytt for oss at folk er mer åpne for å få adressert reklame – så det var veldig interessant.

Maiken Holm fra vinnergruppen

Narin Ibrahimi legger til at det var nytt og annerledes å jobbe med radio og DM som kanal, og at det var en morsom måte å nå ut til målgruppen på.

I en digital verden så er mennesker fortsatt mennesker. Vi synes jo det er stas å få noe i posten med navnet vårt på, om det så er en liten godteripose. Det er jo hyggelig. Det er en morsom måte å nå ut til målgruppen på.

Narin Ibrahimi

Alltid vært glad i DM

Det fruktbare DM-samarbeidet mellom Bring og Fagskolen Kristiania startet da Aranya Rusli, studieleder for reklame og merkekommunikasjon ved skolen, ble inspirert til å lage et opplegg for å få studentene sine til å lære mer om reklame i postkassen. Da var veien kort til å ta kontakt med Kreativt Forum, som igjen ba henne ta kontakt med Børre i Bring med en forespørsel om samarbeid.

For Bring handler det om at studentene får innsikt i, og tenker på DM som en mulighet – og at reklame i postkassen fungerer. For Aranya er det viktig å vise bredden av reklamebransjen, hva man kan få til og hvordan.

Aranya Rusli
Aranya Rusli

Jeg er jo og har alltid vært glad i DM selv. Jeg ønsker at studentene skal motbevise at reklame i postkassa er irriterende, at de skal se at DM innbyr til kreativitet og byr på god effekt, sier Aranya, og legger til at hun har lyst til at studentene skal bli flinkere til å bruke kanalen smart.

Aranya Rusli, studieleder for reklame og merkekommunikasjon